Et av verdens største flyselskap er hacket – og nå kan dine opplysninger være på avveie. Ekspertene advarer: Dette kan få langt større konsekvenser enn mange tror.
Det skriver flere medier, blant dem Teksiden.no.
Persondata på avveie
Å få tak i personopplysninger har blitt big business for kriminelle. Når du flyr, logger inn på en kundekonto eller melder deg inn i et fordelsprogram, legger du igjen en liten bit av deg selv – navn, fødselsdato, e-post, telefonnummer.
Når slike data havner i feil hender, kan det føre til alt fra svindel til identitetstyveri.
Og det er ikke lenger bare nettbanker og tech-giganter som rammes.
Nå har også et av verdens mest kjente flyselskaper blitt utsatt for et alvorlig datainnbrudd som berører opptil seks millioner kunder.
Millioner rammet
Ifølge CNN og The Guardian ble det oppdaget mistenkelig aktivitet hos flyselskapets kundesenter mandag.
Angrepet traff en tredjepartsplattform som brukes til kundeservice – og der lå det lagret informasjon om millioner av passasjerer.
Blant de lekkede dataene er navn, e-postadresser, telefonnumre, fødselsdatoer og bonuspoengnumre.
Heldigvis ble ikke kredittkort, pass eller bankinfo berørt. Selskapet sier de har fått kontroll på systemet, og samarbeider nå med cybersikkerhetseksperter og politiet.
"Vi beklager på det sterkeste og forstår at dette skaper uro", sier flyselskapets toppsjef i en pressemelding.
Hva betyr dette for deg og meg?
Selv om ikke bankopplysningene dine er lekket, kan dette likevel få følger.
Slike data gjør det lettere for svindlere å lage troverdige e-poster og meldinger – såkalt phishing – der de utgir seg for å være kundeservice og ber deg oppgi mer informasjon.
Australske medier advarer nå kunder mot å klikke på lenker i ukjente e-poster eller svare på telefonhenvendelser som virker mistenkelige.
Ifølge News.com.au er det lurt å skifte passord og aktivere totrinnsbekreftelse – spesielt om du er medlem i et bonusprogram.