Hackere kan potensielt ha tilgang til dataene dine.
Akkurat nå leser andre
«Vi vil gjerne informere dere om at vi etter en grundig undersøkelse har identifisert et datainnbrudd i et av systemene våre.»
Slik starter Sunweb en e-post som flere av kundene deres nettopp har lastet ned.
Datainnbruddet som reisebyrået har oppdaget, betyr at kundeinformasjon har blitt kompromittert.
Mer spesifikt omfatter informasjonen navn, e-postadresser, hjemmeadresser, telefonnumre og fødselsdatoer.
Bestillingsinformasjon – for eksempel reisedatoer og hotellinformasjon – er også en del av dataene som har blitt kompromittert.
Les også
Det er imidlertid ingen grunn til panikk hvis du er redd for å tømme kontoen din:
«Vi vil forsikre deg om at ingen bank- eller kredittkortinformasjon har blitt tilgang til eller kompromittert.»
Falske e-poster i omløp
I kjølvannet av sikkerhetsbruddet har kriminelle utnyttet situasjonen ved å sende ut falske e-poster som ligner på bestillingsbekreftelser.
I disse e-postene oppfordres kundene til å klikke og betale, og det er her du som Sunweb-kunde må være forsiktig.
«Bestillingen din er sikker og vil ikke bli kansellert. Vi vil aldri be deg om å bekrefte bestillingen eller betalingen din via en ekstern lenke.»
Gode råd
Les også
I e-posten gir reisebyrået en rekke råd til kundene, som lyder:
- Vær forsiktig med uventede e-poster, tekstmeldinger eller anrop som ber deg om å klikke på en lenke, dele informasjon eller foreta betalinger.
- Sjekk alltid nøye hvem avsenderen er
- Ikke del passord, bankinformasjon eller personlige koder
- Hvis du er i tvil om en melding, kan du kontakte oss direkte via vår offisielle nettside eller app.
Så hva nå?
Sunweb avslutter med å skrive at det berørte systemet nå er stengt ned, og at det er iverksatt ytterligere sikkerhetstiltak for å forhindre fremtidige angrep.
Videre er hendelsen rapportert til relevante myndigheter i samsvar med personvernforskriftene.