Tuborg med stor forandring: – Vi ønsker å illustrere en moderne kvinne

Foto: shutterstock.com

Tuborgs ikoniske pilsner «Den Gylne Dame» får nå et nytt utseende.

Siden 1995 har «Den Gylne Dame» prydet etikketen til Tuborgs pilsner, Guld Tuborg, som ble lansert 100 år tidligere i 1895.

Les også

Trekker tilbake kokosmelk

Den kvinnelige silhuetten får nå et nytt og mer moderne utseende, forteller Tuborg i en pressemelding.

«Vi har gjenskapt designet og, etter nøye overveielse, fjernet serveringsbrettet og i stedet gitt henne en øl i hånden. Dette har vi gjort fordi vi ønsker å illustrere en moderne kvinne som er på festen på egne premisser», forteller Michelle Lægdsgaard Larsen, merkevaresjef for Tuborg.

På 1930-tallet introduserte Tuborg den såkalte «Tuborg-jentene», som i utgangspunktet skulle appellere til datidens kvinner – og ikke mennene. På 1950-tallet gjorde fyn-modellen Annette Strøyberg virkelig Tuborgs Gulljente berømt, både på reklame og som pappfigur reist i butikker over hele verden.

Blant folket ble ølet kalt "The Golden Lady", og i forbindelse med Guld Tuborgs 100-årsjubileum i 1995 var det åpenbart at hun dukket opp på etiketen.

«Den gylne damen lever fortsatt, men fortellingen og designet trengte en modernisering. Det er ganske naturlig at Gold Lady vil følge med på tiden, og dette er ikke første gang vi har justert designet litt. Men vi gjør det ikke uten stor respekt for merkevarens historie, som både er kjent og elsket hos det danske folk», sier Michelle Lægdsgaard Larsen.

Les også

Eksperter sier: Du har tint din frosne mat feil hele livet