Turistene tar dem med seg som suvenirer: Det koster byen 2.300 kroner hver gang

21/06/2025 09:55

Yvonne

NYHETER
Foto: River Cruise Mentor / Shutterstock
Foto: River Cruise Mentor / Shutterstock
Det går fort tomt når turistene kommer forbi med lange fingre for å sikre seg en souvenir med hjem.

AKKURAT NÅ LESER ANDRE OGSÅ

Du kjenner sikkert følelsen.

Når ferien er over, vil du ta med deg en liten bit av stedet hjem som en suvenir.

Vanligvis er det også lett å finne, ettersom lokalbefolkningen har små butikker hvor du kan kjøpe alt fra magneter til skjell.

Mange blir også fristet til å plukke med seg en liten stein fra feriens yndlingsutsiktspunkt eller litt sand fra stranden hvor man tilbragte glade dager.

I den belgiske byen Brugge i Flandern har imidlertid souvenirjakten nådd helt nye høyder – for her plukker turister opp brostein fra byens historiske gater.

Det skriver avisen Heute.

Her handler det ikke bare om noen få småstein i lommen.

Forsvinner mange stein i måneden
Ifølge den belgiske avisen The Brussels Times hadde middelalderbyen ikke mindre enn 27.000 besøkende daglig i 2024.

Mens mange nøyer seg med belgisk sjokolade og selfier, velger noen få å ta med seg et fysisk stykke av byens sjel hjem.

"På steder som Minnewater, Vismarkt, Markt og Gruuthuse Museum forsvinner mellom 50 og 70 brostein hver måned. Og i de travleste månedene som vår og sommer er det enda verre", sier bystyremedlem Franky Demon ifølge Euronews.

I tillegg til å være respektløst overfor byens kulturarv, skaper tyveriene også farlige situasjoner. Manglende brostein etterlater hull som raskt kan føre til et par brukne ankler.

Truer med bøter
Brugge har derfor et klart budskap – la brosteinene være i fred.

De har vært en del av bybildet i hundrevis av år og bidrar til å gi byen sin unike sjarm.

Ifølge kommunen koster det rundt 200 euro per kvadratmeter å sette steinene på plass igjen. Det tilsvarer 2.300 norske kroner med dagens kurs.

Dette er penger som ellers kunne blitt brukt på alt fra nye sykkelstier til bedre belysning.