Vil endre fartsgrensene i byene.
Akkurat nå leser andre
Statens vegvesen ønsker nå å redusere fartsgrensen i tettbygde områder fra dagens 50 kilometer i timen til 30. Bakgrunnen er nye tall som viser at for høy fart fortsatt er en stor årsak til alvorlige trafikkulykker i Norge.
I 2024 ble hele 725 personer skadet i ulykker der fartsgrensen var 50 km/t, ifølge tall P4 Nyhetene har fått fra Statens vegvesen. I tillegg mistet 20 personer livet i slike soner – nesten en fjerdedel av alle som døde i trafikken det året.
«Vi endrer nå hvordan vi skal tenke og sette fartsgrenser, med mye større fokus på at 30 kilometer i timen skal være utgangspunktet i tettbebygde strøk og ikke 50 slik det er i dag,» forklarer seksjonsleder for trafikksikkerhet i Statens vegvesen, Guro Ranes. Det skriver lydenavnorge.
30 skal bli normen
Per 2024 er den generelle fartsgrensen i byer og tettsteder 50 km/t. Det finnes over 1800 kilometer riksvei med denne grensen, men mange av disse strekningene står nå for tur til å få redusert hastighet.
«Det er ikke sikkert det er alle steder man bør ha 30. Men vi vil begynne på 30 km/t og så må kommuner og fylkeskommuner argumentere for hvorfor de eventuelt vil ha 50 km/t,» sier Ranes.
Les også
Dette markerer et tydelig skifte i hvordan Vegvesenet tenker om trafikksikkerhet: 30 km/t skal ikke lenger være unntaket i boligområder og sentrumsgater, men hovedregelen.
Mindre fart – færre skadde
I dag brukes 30 km/t hovedsakelig i boligområder, kryss med mange myke trafikanter og i gater uten fysiske fartshindre. Vegvesenet mener en generell reduksjon til 30 vil redde liv.
«Vi har mye kunnskap om effekt ved fart. Målet her er å sørge for at ulykkene med fotgjengere og syklister heller skjer i 30 km/t enn i 50 km/t. Da vil vi få færre drepte og hardt skadde i trafikken, det er det ingen tvil om,» sier Ranes.
Med lavere fart håper etaten å redusere både alvorlighetsgraden og antallet ulykker i norske byer og tettsteder.
 
			