Mister mobilen din dekning 27. mai? ice gir viktig beskjed.
Akkurat nå leser andre
Brukere av eldre mobiltelefoner og annet teknologisk utstyr som kun er kompatibelt med 2G-nettet, vil fra og med tirsdag 27. mai miste muligheten til å ringe, sende meldinger og bruke andre tjenester. Nå haster det med å oppgradere til nyere løsninger.
Slutten for 2G nærmer seg
Siden desember 2024 har ice varslet kunder om at selskapet gradvis faser ut 2G-nettet. Har du utstyr som er avhengig av 2G for å fungere, vil det rett og slett slutte å virke etter 27. mai. Det skriver ice i en pressemelding
Les også
«Svært mange har allerede byttet ut sine telefoner og enheter etter at vi begynte å sende ut varsler. Men vi ser fortsatt at noen kunder, særlig de med eldre mobiltelefoner, ikke har tatt grep. Nå ønsker vi å advare nok en gang: Disse enhetene vil ikke ha dekning fra og med 27. mai», uttaler Andreas Veggeland, kommunikasjonssjef i ice.
Veggeland trekker også frem at foreldre bør være ekstra oppmerksomme:
«Noen barn bruker arvede telefoner som ofte er eldre modeller, og dermed ikke har støtte for 4G-tale. Dette gjelder kanskje spesielt barn med sin første mobil. Foreldre bør derfor sjekke at barnas telefoner støtter 4G-tale.»
Dette må du gjøre:
1. Mobiltelefoner uten 4G/5G
Dersom telefonen din ikke støtter 4G-tale eller 5G, må den erstattes. For kunder med ice-abonnement på 6 GB eller mer, tilbyr ice 4G-kompatible telefoner fra 1 krone i nettbutikken.
2. Annet utstyr som bruker 2G
Utstyr som:
-
Ring-hytta-varm
-
Elektroniske bommer til private områder
… vil også bli påvirket. Her må du kontakte leverandøren av utstyret for å finne en alternativ løsning. De fleste er forberedt på at 2G-nettet forsvinner og har klare erstatningsprodukter. Det gode nyheten er at du kan bruke det samme SIM-kortet fra ice – det fungerer som før med det nye utstyret.
Hvordan vet du om du er berørt?
Her er tre enkle måter å finne ut om du må bytte telefon:
Sjekk innstillingene på mobilen din
-
Gå til: Innstillinger → Mobilnett eller Tilkoblinger → Mobildatavalg eller Tale og data.
-
Se etter om du kan velge 4G, LTE eller 5G.
Hvis ingen av disse valgene er tilgjengelige, må telefonen byttes ut.
Se på skjermen under samtale
Når du er i en aktiv samtale, vil det vises 4G eller LTE øverst på skjermen dersom mobilen støtter 4G-tale.
Hvis ikke – da er det på tide å skaffe en ny telefon.
Søk opp modellnummeret
-
På iPhone: Innstillinger → Generelt → Om telefonen.
-
På Android: Innstillinger → Om telefonen.
Kopier modellnummeret og søk det opp på produsentens nettside for å sjekke hvilke nettverk telefonen støtter.