Forskere med nytt funn: Kan være avgjørende for å spore psykisk sykdom

02/11/2021 10:38

Årsakene til å utvikle diagnoser som ADHD og autisme er komplekse, men en ny studie bringer ny kunnskap til problemet.

Forskere fra Københavns Universitet kan ha funnet et gjennombrudd i å oppdage psykiske lidelser tidligere enn hva som har vært mulig til nå.

Genet, kalt KLF13, ser ut til å være medvirkende i at nerveceller i hjernen utvikler seg som de skal, antyder forskerne bak en studie som nettopp er publisert i det vitenskapelige tidsskriftet Biological Psychiatry.

"Genet er mest sannsynlig en av de store som sikrer normal utvikling", sier Konstantin Khodosevich, forskningssjef ved molekylærbiologilaboratoriet BRIC ved Københavns Universitet, til Videnskab.dk.

Derfor, hvis genet mangler, vil det være økt risiko for å utvikle diagnoser som ADHD, bipolar lidelse, autisme og schizofreni.

Av genene som mangler hos personer med mikrodeletionsyndrom, er KLF13-genet det eneste som uttrykkes i begynnelsen av livet, når hjernens nevrale nettverk dannes og frøene til psykiatriske lidelser legges, fant forskerne.

Det manglende KLF13-genet er derfor sannsynligvis en av grunnene til at hjernen ikke utvikler seg optimalt hos personer med syndromet, som har brukt algoritmer til å analysere store mengder data om menneskelig genetikk og hjerneutvikling.

Etter oppdagelsen prøvde de å teste den på genetisk modifiserte mus. Blant annet har det blitt testet hvordan musene oppfører seg når de fjerner KLF13-genet og fra det eksperimentet, så hypotesen rundt KLF13s effekt på utviklingen av psykisk sykdom var hensiktsmessig.

Konstantin Khodosevich sier imidlertid at du ikke er garantert en diagnose hvis du ikke har diagnostisert KLF13 på nytt. Det er mange andre faktorer som spiller inn, men dette gir en foreløpig antakelse.