NASA bekrefter: Stor asteroide er på vei mot jorden

09/03/2023 07:55

NASA har bekreftet at de holder øye med en asteroide på vei mot jorden som den potensielt kan treffe.

En stor asteroide på vei mot jorden kan ende opp med å treffe planeten på Valentinsdagen i 2046, noe som selvfølgelig kan legge en demper på romantiske planer.

Asteroiden, kalt '2023 DW', har blitt observert av NASA-astronomer, som har anslått at den kan treffe jorden 14. februar 2046.

Den nye asteroiden ble først oppdaget i Chile i slutten av februar, og anslås å ha en sjanse på 1 til 560 for å treffe jorden.

"Vi har holdt øye med en ny asteroide kalt 2023 DW som har svært liten sjanse til å treffe jorden i 2046," sa NASA.

"Ofte, når nye objekter blir oppdaget, tar det flere uker med data for å redusere usikkerheten og tilstrekkelig forutsi deres baner år inn i fremtiden."

"Våre analytikere vil fortsette å overvåke asteroiden 2023 DW, samt oppdatere spådommer etter hvert som flere data kommer inn."

NASA har også annonsert at den nye asteroiden har en gjennomsnittlig diameter på 49 meter, og ligger for tiden i astronomiske enheter (au) - eller mer enn 17 milliarder kilometer - fra jorden.

En astronomisk enhet (au) tilsvarer omtrent den gjennomsnittlige avstanden mellom jorden og solen.

Hvis den nye asteroiden skulle ende opp med å treffe jorden, ville det sannsynligvis ikke føre til en global katastrofe.

I 1908 traff en asteroide av tilsvarende størrelse på omtrent 50-60 meter en tynt befolket østsibirsk skog. Dette forårsaket en eksplosjon på 12 megatonn som ødela omtrent 80 millioner trær på et område på 2.150 km2.

Øyenvitne rapporter har antydet at minst tre personer kan ha mistet livet i hendelsen.