MENY tar nå et grep som ingen andre dagligvarekjeder har gjort før – og det kan få stor betydning for både kunder og bransje.
Akkurat nå leser andre
Når man går gjennom norske dagligvarebutikker, møter man rekke på rekke med tilbud og lokkende kampanjer.
Og nå skjer det noe i Danmark som kan få stor betydning også her hjemme – for dersom utviklingen sprer seg nordover, kan norske kunder bli neste i køen.
Kjedene kjemper hardt om kundenes oppmerksomhet, enten det handler om pris, utvalg eller nye tjenester.
Mange butikker prøver å finne små måter å skille seg ut på, selv om konkurransen bare blir tøffere for hvert år som går.
Nå har det likevel skjedd noe som gjør at én av de store kjedene markerer seg med en helt ny milepæl.
Les også
I går kveld vant dagligvarekjeden MENY en Effie-pris under årets Advertising Effectiveness Awards.
Effie regnes som den mest prestisjefylte prisen innen markedsføring på verdensbasis.
Vinner ettertraktet pris
Prisutdelingen hedrer reklamekampanjer på tvers av bransjer som har vist dokumentert effekt og skapt konkrete resultat for virksomhetene.
I går kveld ble MENY kåret i kategorien Social Good, og tok dermed plass i det eksklusive selskapet av Effie-vinnere – som den eneste norske dagligvarekjeden noensinne.
Det storslåtte awardshowet, som hvert år samler toneangivende folk fra markedsføring, reklame og mediebransjen, ble arrangert på Axelborg i København.
Les også
Sammen med reklamebyrået Marketsquare og mediebyrået Hearts & Science var MENY nominert i både retail- og social-good-kategoriene for markedsføringen av Danske Madskatte.
Fra MENY stod Rikke Bangild, sjef for brand, marketing og lojalitet, på scenen sammen med Marketsquare og Hearts & Science for å ta imot prisen:
”Som ansvarlig for markedsføringen er Effie den prisen man drømmer om å vinne. Når man får en Effie, er det fordi man har kunnet dokumentere at markedsføring faktisk skaper konkrete resultater for virksomheten,” sier Rikke Bangild.
I en bransje som ellers er preget av kommunikasjon som i stor grad handler om pris, er hun stolt av at MENY og samarbeidspartnerne har turt å gå nye veier og skape kampanjen Danske Madskatte, som har engasjert kundene i merkevaren og en historie som handler om mer enn pris.
”Kampanjen for Danske Madskatte har bevist at den både har styrket posisjonen vår innen samfunnsansvar og samtidig bidratt til økt salg i butikkene. For meg er det det ultimate – det viser at godt reklamearbeid faktisk gjør en reell forskjell for forretningen vår,” sier hun.
Les også
MENY-kjeden fyller 10 år i år, og Effie-prisen setter punktum for et jubileumsår fylt med ekstraordinær heder og anerkjennelse.