Den tidligere dronningen ble plutselig innlagt torsdag. Nå følges hun opp videre på sykehus.
Den danske kongefamilien kom torsdag med en uventet oppdatering om Dronning Margrethe. Ifølge det danske mediet Alt ble den 86 år gamle majesteten innlagt på Rigshospitalet i København etter å ha fått hjertekrampe.
Kongehuset opplyser at hun blir værende på sykehuset til observasjon og videre undersøkelser de neste dagene.
Trøtt, men ved godt mot
I den korte meldingen fra kongehuset heter det at Dronning Margrethe er sliten, men at humøret fortsatt er godt.
«Hennes Majestet er trøtt, men ved godt mot. Kongehuset vil komme med ny informasjon dersom det skjer noe nytt», opplyses det.
Nyheten har raskt fått stor oppmerksomhet i Danmark, der mange nå følger spent med på hvordan det går med den tidligere dronningen.
Dette betyr hjertekrampe
Hjertekrampe er ikke en sykdom i seg selv, men et tegn på at hjertet ikke får nok oksygen. Det skjer ofte fordi blodårene som leder blod til hjertet er blitt for trange.
Tilstanden kan gi sterke smerter eller et tungt press i brystet. Mange beskriver følelsen som om noe tungt presser mot brystkassen.
Smertene kan også spre seg til armer, skuldre, rygg, hals eller kjeve. Andre kan oppleve kvalme, tung pust eller sterk trøtthet.
Kommer ofte under stress og belastning
Ifølge informasjonen som er omtalt av Alt oppstår hjertekrampe ofte når kroppen er under fysisk eller psykisk belastning. Smertene går gjerne over etter noen minutters hvile.
Det finnes flere måter å behandle tilstanden på. Noen får hjelp av medisiner, mens andre kan trenge behandling som stent eller bypassoperasjon for å bedre blodtilførselen til hjertet.
Følges tett videre
Dronning Margrethe skal nå være under oppfølging på sykehuset gjennom helgen.
Kongehuset har foreløpig ikke kommet med flere detaljer om helsetilstanden hennes, men opplyser at de vil gi nye oppdateringer dersom situasjonen endrer seg.