Høye sommertemperaturer kan gjøre en parkert bil til en farlig felle på overraskende kort tid.
Nå ber NAF bilister om aldri å etterlate barn eller kjæledyr alene i bilen – selv ikke i noen få minutter.
Mange tror faren først oppstår på de aller varmeste dagene, men det stemmer ikke. I en test gjennomført av NAF var det 24 grader utendørs. Likevel steg temperaturen inne i bilen raskt.
Etter bare fem minutter målte de 34 grader i kupeen. Ti minutter senere hadde temperaturen passert 37 grader, og etter en halvtime var det over 44 grader.
«Dette viser hvor lite som skal til før bilen blir farlig varm. Derfor må du aldri la barn eller kjæledyr sitte igjen i en parkert bil, selv ikke mens du bare skal gjøre et raskt ærend», sier pressesjef Ingunn Handagard i NAF.
Solen gjør bilen til en varmefelle
Når sollyset treffer bilen, slipper strålene inn gjennom vinduene og varmer opp blant annet dashbord, seter og interiør. Varmen blir deretter fanget inne i kupeen, noe som gjør at temperaturen stiger raskt.
Under testen ble det så varmt inne i bilen at kamerautstyret sluttet å fungere. Testerne opplevde også at utstyret ble så varmt at de brente fingrene da de tok på det.
«Dette er viktig å huske også på dager der temperaturen ute ikke virker ekstrem. Står bilen i sola, kan kupeen bli svært varm på kort tid», sier Handagard.
Ber folk ikke ta sjansen
Hver sommer blir både dyr og barn utsatt for farlige situasjoner etter å ha blitt etterlatt i varme biler. I enkelte tilfeller må nødetatene rykke ut for å hjelpe.
«Ikke ta sjansen. Temperaturen stiger overraskende fort, og det kan bli farlig lenge før du rekker tilbake til bilen», sier Handagard.
NAF advarer også mot å stole fullt og helt på funksjoner som kjæledyrmodus eller campingmodus i nyere elbiler.
«Systemene som skal holde jevn temperatur i bilen kan feile, som all annen teknologi. Du tar en risiko om du går fra kjæledyret i bilen selv om klimaanlegget er aktivert», advarer Handagard.