De siste årene har alt handlet om teknologi og skjermer. Nå tar EU grep som sender bilindustrien flere år tilbake – og mange produsenter får seg en overraskelse.
Akkurat nå leser andre
Digitaliseringen har tatt over bilene våre – men nå sier EU stopp.
Fra 2026 må alle nye biler igjen ha ekte, fysiske knapper for de viktigste funksjonene.
Å skru på vindusviskere, blinke til høyre eller slå på varsellys skal ikke lenger kreve trykking på en skjerm – og EU mener det er på tide å ta hendene tilbake på rattet.
Skjermer gjør oss farligere bak rattet
Sikkerhetsorganet Euro NCAP har i samarbeid med EU fastslått at store berøringsskjermer er en sikkerhetsrisiko.
Sjåfører bruker for lang tid på å finne funksjoner, og det kan være like farlig som å kjøre med promille.
«Det er rett og slett for farlig å lete etter menyer på skjermen mens man kjører», sier en talsmann for Euro NCAP.
Les også
Derfor må produsenter som Tesla, Volkswagen, Volvo og BMW nå endre kurs.
Fra 2026 skal horn, varselblink, blinklys, vindusviskere og SOS-anrop ha sine egne, lett tilgjengelige knapper eller hendler.
Hvis ikke vil bilene miste poeng i sikkerhetstester, noe som igjen kan påvirke salget.
Artikkelen fortsetter under bildet

Design mot sunn fornuft
De siste årene har bilprodusentene kjempet for å lage så rene og skjermbaserte interiører som mulig.
Tesla har gått i front med minimalistiske dashbord uten en eneste knapp – men nå kan det moderne uttrykket få en ripe i lakken.
«Sjåførene bruker for mye tid på å trykke seg gjennom menyer. Det går ut over trafikksikkerheten, sier EU-parlamentet.»
Les også
Likevel finnes det unntak. Toyota, Hyundai og Kia har lenge beholdt fysiske brytere til kjernefunksjonene, og fremstår nå som forbilder i en digital jungel.
Skjermer som promillekjøring
En svensk studie fra 2022 viste at bilførere som brukte berøringsskjerm hadde reaksjonstid som tilsvarte 0,5 i promille.
Testpersonene trykket feil, måtte se ned på skjermen – og brukte flere sekunder på oppgaver som burde tatt ett.
Det er bakgrunnen for at EU nå tar grep. Når kravene trer i kraft 1. januar 2026, må produsentene bokstavelig talt trykke på reset-knappen.
Tilbake til fortiden – for sikkerhetens skyld
Mange bilentusiaster jubler allerede over comebacket for ekte knapper.
Andre mener det er et tilbakeskritt i en stadig mer digital verden.
Er fysiske kontroller et smart sikkerhetstiltak – eller bare et tegn på at EU ikke henger med i tiden?