Elbileier får 62.000 kroner fra Hyundai: Var ikke plass til «det» i bagasjerommet

16/06/2023 17:30

Emma

FORBRUKER
Foto: Shutterstock.com
Foto: Shutterstock.com
Bileieren var langt fra fornøyd med det som ble lovet, og klagen resulterte i at han fikk 62.000 kroner tilbake.

AKKURAT NÅ LESER ANDRE OGSÅ

En Hyundai Ioniq 5-kjøper som hadde latt seg friste av forhandlerens markedsføring om en romslig familiebil der det kunne være «bagasje, barn, kjæledyr, venner. Alt du vil", fant snart ut at virkeligheten var annerledes. Med en nyttelast på bare 349 kg, og en familie på fem personer som veier 320 kg totalt, var det bare 29 kg igjen for bagasje, noe som tilsvarer en enkelt stor koffert.

Kjøperen var langt fra fornøyd med dette, og det levde ikke opp til salgsargumentet han hadde fått fra Hyundai. Han søkte hjelp hos forbrukerorganisasjonen FDM, som representerte ham i saken, og krevde et prisavslag på 62.000 kroner fra forhandleren på grunn av bilens feil i forhold til det som var markedsført.

Saken ble først brakt inn for Klagenemnda for biler, som avviste kjøpers krav. Men etter at FDM bestemte seg for å saksøke forhandleren på vegne av kjøperen, gikk forhandleren med på å betale hele beløpet på 62.000 norske kroner i erstatning.

– Med en Hyundai Ioniq 5 er nyttelasten spesielt begrenset. Derfor er familiens bruk av bilen sterkt begrenset, så erstatning er bare rimelig, sier Michael Ern Nielsen, advokat i FDM, til FDM.

Resultatet ble at den nye Hyundai-eieren forble eier av elbilen, men til gjengjeld fikk han også 62.000 kroner tilbake for kjøpet av bilen.