Dennis fikk regning på over 160.000 kroner da han leverte tilbake Teslaen: Skyldes vanlig feil mange gjør

07/05/2025 09:01

Hanne

FORBRUKER
foto: Jonathan Weiss / Shutterstock
Leasingbilen kan gi overraskelser ved tilbakelevering. Det opplevde Dennis da han skulle levere tilbake Teslaen han hadde leaset.

AKKURAT NÅ LESER ANDRE OGSÅ

Å levere tilbake en leasingbil kan i verste fall ende i en dyr overraskelse – det fikk Dennis erfare da han returnerte sin Tesla Model 3 etter fire år.

Ved tilbakeleveringen i juli 2024 ble det oppdaget skader på jekkfestene og batteriet, og reparasjonskostnaden ble beregnet til nærmere 160.000 kroner.

Årsaken var en vanlig, men alvorlig feil: bilen var blitt løftet feil under tidligere servicearbeid.

Det skriver Teksiden.

Feil løftepunkt kan gi skjulte skader
Tesla Model 3 krever løfting på spesifikke punkter på karosseriet. Dersom løftearmene plasseres feil, særlig under batteriet eller langs bilens kanter (sideskinnene), kan det oppstå skader som ikke er synlige med det blotte øye.

Det var nettopp slike skader som ble oppdaget da bilen skulle inspiseres ved leasingperiodens slutt.

Selv om kjøreegenskapene ikke nødvendigvis påvirkes umiddelbart, kan feil løfting skade batteripakken eller deformere jekkfestene – noe som utløser krav om omfattende utskifting.

Flere liknende tilfeller
Dennis sin situasjon er ikke unik. Det har tidligere blitt rapportert om lignende saker hvor Tesla Model 3-eiere har opplevd store utgifter ved leasinginnlevering, eller ved videresalg og service.

I noen tilfeller har det endt i rettstvister, og enkelte har fått dekket kostnadene av Tesla, men det finnes ingen garanti for dette.

Modeller produsert i USA i 2020 og 2021 trekkes ofte frem i slike saker, noe som kan indikere at enkelte produksjonsserier er mer utsatt.

Uansett produksjonsår bør både eiere og verksteder være oppmerksomme på løfteinstruksjonene.

Dette sier Tesla
Tesla har ikke kommentert det konkrete tilfellet, men har tydelige retningslinjer for løfting av Model 3.

Løftearmene skal kun plasseres på godkjente løftepunkter, og løft må utføres i henhold til produsentens instruksjoner. Bilen skal ikke løftes under batteripakken, da dette kan føre til alvorlige skader.

Tesla understreker at feil løfting ikke dekkes av garantien. Det betyr at eiere selv står ansvarlige for skader som oppstår ved manglende etterlevelse av instruksene – uavhengig av om det er bileier eller et verksted som utfører arbeidet.

Viktig lærdom for elbileiere
Dennis sin erfaring er en viktig påminnelse til alle som eier eller leaser elbil, særlig Tesla:

Løfting må utføres korrekt, og det er smart å dobbeltsjekke at verkstedet følger produsentens spesifikasjoner. Små feil kan ende i store kostnader – spesielt ved leasing eller videresalg.