Utvalget av matvarer er ikke det samme i alle butikkene.
Akkurat nå leser andre
De fleste nordmenn er opptatt av prisene på matvarer. Derfor går også matbutikkene opp i kampanjer og riktig prissetting for at vi skal velge å legge handleturen til nettopp deres butikk.
Slik er det her hjemme, og det opplever man også hvis man besøker matbutikker når man er på ferie.
Varesortimentet varieres hele tiden. Det du kunne finne i hyllene den ene dagen, kan være borte neste gang du kommer forbi. Det skjer fordi matbutikkene hele tiden optimerer hyllene sine så vi kun finner de varene det selges mest av.
På den beste hylleplassen finner vi de varene som butikkene tjener mest på.
Fjernet Kellogs
I Rema 1000-kjeden i Danmark har en rekke kjente varemerker forsvunnet fra butikkhyllene.
Les også
«Vi kan ikke ha produkter liggende i hylla og samle støv fordi vi ikke kan tilby kundene riktig pris», sier kommunikasjonsdirektør Jonas Schrøder i Rema 1000 til den danske avisen BT.
Rema 1000 klarte ikke å bli enige med Kellogs som står bak en rekke populære frokostprodukter. Det førte til at Corn Flakes og andre Kellogs produkter har blitt fjernet fra butikkene.
Velger andre produkter
Kommunikasjonsdirektøren sier at Kelloggs-produkter ikke har vært i Rema 1000s faste sortiment siden forhandlingene strandet for snart et år siden.
Dette betyr imidlertid ikke at kundene har begynt å hoppe over frokosten – de kjøper bare Remas egne merkevarer i stedet:
«Vi ser at det skjer et skifte, og på grunn av stigende priser kjøper kundene våre egne merkevarer i mye større grad», sier Jonas Schrøder.
Les også
I tillegg har kundene i økende grad begynt å kjøpe varene som er på salg.
Gjelder ikke i Norge
Selv om mange kjeder ser en vekst i salg av egne merker, så finnes også de mest populære varene i norske butikker.
«Vi har et bredt varesortiment fra både gode egne merkevarer og sterke internasjonale merkevarer som Nestlé og Kellogg’s. Disse frokostblandingene er fortsatt blant favorittene til mange av våre kunder, og derfor tilbyr vi de også fortsatt i våre hyller», sier Hege Rognlien, Leder for kommunikasjon i Rema 1000 Norge til Dagens.