Flere fylker melder om kutt i buss og tog.
Akkurat nå leser andre
Flere fylker melder om kraftige kostnadsøkninger i kollektivkontraktene sine – helt opptil 30 prosent høyere utgifter, ifølge Dagsrevyen. Konsekvensen kan bli færre avganger, høyere priser og et stadig dårligere tilbud til reisende.
En fersk undersøkelse, viser at mange egentlig ønsker å reise mer kollektivt, men at dårligere tilbud setter en stopper for det.
«Et svakere kollektivtilbud, spesielt i byer og tettsteder der det allerede er sårbart, gjør at flere setter seg bak rattet», sier NAFs Camilla Ryste Handagard.
Hun advarer om at utviklingen går rett imot byenes mål om mindre biltrafikk og lavere klimautslipp.
Folk vil ha lavere priser – men får det motsatte
Undersøkelsen viser tydelig hva folk ønsker seg: lavere priser, kortere reisetid og flere avganger.
Les også
I stedet varsles nå det motsatte: dyrere billetter og kutt i rutetilbud.
«Folk vil gjerne bruke buss og tog, men det må faktisk passe inn i hverdagen», sier Handagard.
Hun peker på at fylkene trenger økede statlige tilskudd for å kunne opprettholde et attraktivt tilbud. Uten det, frykter NAF at kollektivtrafikken blir både dyrere og mindre brukt.
Vanskelig å få folk tilbake
Når folk først begynner å bruke bilen igjen, er det vanskelig å snu trenden.
«Det tar tid å endre reisevaner. Hvis bussen slutter å gå, blir bilen fort den eneste løsningen», sier Handagard.
Les også
Hun beskriver en ond spiral der færre passasjerer fører til dårligere økonomi, som igjen gir enda færre avganger og høyere priser.
Til slutt står vi i fare for å få et kollektivsystem som er både dyrere, dårligere, og mindre attraktivt.
Kollektivtrafikken står ved et veiskille
NAF mener situasjonen haster å ta tak i.
«Skal vi få folk til å la bilen stå, må kollektivtilbudet styrkes, og ikke kuttes», sier Handagard.
Uten handling nå kan kollektivkrisen bli noe hele landet merker i form av mer kø, mer bilkjøring og høyere kostnader for alle.