En ny rapport fra EIT Urban Mobility advarer om at overgangen til elektriske biler alene ikke er nok for å bedre luftkvaliteten i Europas storbyer.
Selv om elbiler ikke slipper ut eksos, bidrar de fortsatt til alvorlig luftforurensning gjennom slitasje på dekk, bremser og veibaner.
Partikkelutslipp like farlige som eksos
Ifølge rapporten, som er et resultat av målinger i London, utgjør ikke-eksosutslipp – altså partikler fra bremser, dekk og vei – en betydelig helserisiko. Disse partiklene er i mange tilfeller like skadelige som tradisjonelle eksosgasser. Det skriver Jyllands Posten.
"Vi må gjøre alt vi kan som kommune for å sørge for renere luft slik at barn kan leke i gatene, og man kan sykle og gå i byen uten frykt for å bli syk av det," sier Line Barfod, ordfører for teknologi og miljø i København. Hun understreker at færre biler – ikke bare utskifting til elbiler – er avgjørende for byens helse.
Offentlig transport må prioriteres
Rapporten slår fast at elektrifisering av kjøretøy er et viktig steg, men at enda større forbedringer kan oppnås gjennom å redusere den totale biltrafikken og øke bruken av kollektivtransport. En overgang fra privatbilisme til kollektiv transport kan ifølge analysen redusere ikke-eksosutslippene med hele 80 prosent.
"Konklusjonene våre fra London kan overføres direkte til byer som København: De mest effektive tiltakene for å redusere partikkelforurensning fra transport er å generelt flytte transporten bort fra privatbiler, akselerere elektrifiseringen av kjøretøy og bruke lavutslippsbremser og dekk," sier Yoann Le Petit fra EIT Urban Mobility.
Teknologisk innovasjon er nødvendig
Lasse Schelde, politisk sjefskonsulent for grønn mobilitet i den danske ingeniørforeningen IDA, etterlyser mer innovasjon innen materialteknologi og trafikkplanlegging:
"Vi trenger sårt ingeniører og forskere som kan utvikle nye materialer og løsninger – for eksempel en overgang til lavutslippsbremser for alle biler – slik at den grønne overgangen ikke skaper nye helseproblemer."
Han peker også på at fartsreduksjon kan være en enkel, men effektiv metode for å minske dekkslitasjen og dermed partikkelutslipp: "En løsning kan være å senke fartsgrensen slik at det blir mindre slitasje på dekkene."
Hva betyr dette for Norge?
Selv om rapporten er basert på data fra London, er konklusjonene høyst relevante også for norske byer. I Norge er elbilandelen blant de høyeste i verden, men biltrafikken i byene er fortsatt omfattende. Norske byer som Oslo, Bergen og Trondheim må derfor ta høyde for at partikkelforurensning ikke forsvinner med elektrifisering alene.
For å sikre god byluft og folkehelse, må også Norge investere i utbygging av kollektivtransport, bedre forhold for syklister og gående, samt reguleringer som begrenser bilbruk i sentrum. Som i Danmark og Storbritannia, vil det være nødvendig med teknologiske fremskritt og politiske tiltak for å dempe de skjulte effektene av det grønne skiftet.