Det er en trist dag for nostalgikere: Onsdag produseres siste boks.
Akkurat nå leser andre
Nylig ble det kjent at Orkla stopper produksjonen av det søte smørepålegget Sunda. Årsaken var lave salgstall og at maskinene krevde en oppgradering som ville være for dyr til å kunne forsvare.
Maskinene som produserte Sunda ble slukket i forrige uke på fabrikken på Tveita i Oslo.
Nå er det også slutt for et annet nostalgisk søtt pålegg.
Pålegget ble lansert for 60 år siden men huskes nok best av nostalgikere som tilhører foreldre- eller besteforeldre-generasjonen.
Siste dag
I dag, onsdag, produseres siste boks av det smøremyke hasselnøttpålegget Nøtte.
Les også
Pålegget som beskrives som perfekt for dem «som foretrekker den rene hasselnøttsmaken», forsvinner altså fra butikkene.
Det skriver VG som har fått bekreftet nyheten fra kommunikasjonssjef i Orkla Foods Norge, Kristoffer Barbøl Vikebak.
Også denne gang skylder Orkla på lave salgstall og maskiner som ikke følger med i tiden.
Når maskinene slukkes senere i dag, vil det bare være mulig å få tak i de boksene som allerede finnes i butikkene.
Artikkelen fortsetter under bildet

Hva med de andre nostalgiske påleggene?
Les også
Hvis du er en av dem som dyrker nostalgien på matbordet, lurer du sikkert også på hva som skjer med de andre gode, gamle påleggfavorittene.
For en del år siden, faktisk i 2008 ble den siste HaPå-boksen produsert av Nestlé. Men etter en underskriftsaksjon overtok Kavli produksjonen to år senere og lanserte pålegget med ny logo og design.
Orkla har som nevnt også valgt å avslutte produksjonen av Sunda denne høsten.
Men hva med Banos? Og Sjokade? Ifølge produsentne vil disse fortsatt være å finne i butikkhyllene i nær fremtid – ihvertfall så lenge salgstallene kan forsvare fortsatt produksjon.
Og så har vi jo fortsatt søte favoritter som Nugatti – som har vokst i popularitet siden lanseringen i 1969. I dag selges det rundt 7 millioner bokser Nugatti i året, så det forsvinner nok ikke med det første.