Forside FORBRUKER Unngå bot på 5.000 kroner: På dette tidspunktet skal sommerdekkene...

Unngå bot på 5.000 kroner: På dette tidspunktet skal sommerdekkene av

Tommelfinger-regelen kan spare deg for mange penger.

Akkurat nå leser andre

Når høsten setter inn og temperaturene faller, stiger stressnivået hos mange bileiere: Når skal man egentlig bytte til vinterdekk? Svaret kan være mer presserende enn du tror – for kjører du på feil dekk, kan det koste deg dyrt.

Egentlig er tommelfingerregelen grei: Når temperaturen nærmer seg 7 grader, begynner sommerdekkene å få dårlig grep, og det er på tide å finne frem vinterdekkene.

Ekstra påpasselig

Ifølge Statens vegvesen bør man være spesielt påpasselig når føret endrer seg og frosten slår til.

«Å ferdes i overgangen mellom høst og vinter vil alltid være mer krevende enn sommerkjøring. Vi oppfordrer derfor alle om å kjøre oppmerksomt», sier Roy Harald Holm i Statens vegvesen.

Han oppfordrer bilistene til å være ekstra oppmerksom nå på høsten. Selv om det er plussgrader i lufta, kan det være minusgrader på bakken.

Les også

Er det fuktig i lufta, så fryser vannet på vegen og det kan bli veldig glatt. Dette kan også gjelde i skyggepartier på en ellers fin dag.

Bestill tid nå

Når klimaforandringene påvirker været, kan det være vanskelig å vurdere når man skal skifte mellom sommer- og vinterdekk.

«Selv om september hittil har vært mild, er det nå du bør bestille tid for dekkskift og hente frem vinterdekkene,» sier Georg Nielsen, administrerende direktør i Continental Dekk.

Dette er reglene

I Norge finnes det ingen fast dato for når vinterdekk må på. Reglene sier at bilen alltid må ha dekk som er egnet for føret. Det betyr at dersom du kjører med sommerdekk på snø eller is, kan det være ulovlig – selv i september.

For piggdekk er det derimot klare datoer: I Sør- og Midt-Norge er piggdekk tillatt fra 1. november til første mandag etter 2. påskedag, mens bilister i Nordland, Troms og Finnmark kan bruke piggdekk fra 16. oktober til 30. april. Er det vinterføre utenom disse datoene, er det likevel lov å bruke piggdekk.

Så mye koster det å bryte reglene

Les også

Kjører du med dekk som ikke har tilstrekkelig mønsterdybde, er gebyret normalt 750 kroner per dekk, totalt 3.000 kroner. I tillegg kan politiet gi bot på rundt 2.000 kroner hvis bilen ikke har dekk som er egnet til føret.

I verste fall kan bilen bli avskiltet dersom den anses som trafikkfarlig.

Totalt kan du altså risikere flere tusen kroner i bot dersom du kjører på sommerdekk når vinterføret setter inn.

Helårsdekk – ikke for alle

Mange bileiere vurderer helårsdekk som en enkel løsning. Ifølge dekkeksperter kan helårsdekk være et greit alternativ for dem som kjører kortere distanser, under 10–15.000 km i året, og mest i bystrøk. Men de har klare begrensninger:

«Helårsdekk kan være et godt alternativ dersom man kan la bilen stå på de dagene vinterføret er som verst. Men for de som må kunne kjøre uansett forhold, er sesongdekk fortsatt den tryggeste løsningen», sier Georg Nielsen, administrerende direktør i Continental Dekk.

Sikkerheten starter med dekkene

Les også

Uansett om du velger vinterdekk eller helårsdekk, er det viktig å følge hovedregelen:

Dekkene skal være egnet for føret. Sørg for minst 3 millimeter mønsterdybde om vinteren, riktig lufttrykk og god dekktilstand.

«Mange glemmer at bilens kontakt med veien i praksis tilsvarer fire postkort. All sikkerhet starter med dekkene», understreker Nielsen.

Ads by MGDK