Raser over Rema 1000: Nå er rabatten borte

23/08/2022 08:52

Emma

Innland
Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock
Rema 1000 har havnet i motvind etter en nylig konseptendring.

Dette er lite for forbrukere over store deler av verden akkurat nå, på grunn av skyhøy inflasjon. Derfor utnyttes alle slags rabatter for tiden.

Rema 1000 er også vanligvis kjent som et supermarked hvor du kan spare mye penger. Akkurat nå har imidlertid kjeden kommet i motvind her til lands, da de har endret en betydelig ting for sine faste kunder.

I Norge kan du være Æ-medlem.

«Æ»-medlemmer på Rema 1000 kunne tidligere få en fast rabatt på ti prosent på de ti mest kjøpte varene med høyest verdi, basert på de ti siste handleturene i dagligvarekjeden. I tillegg kan medlemmene få ytterligere en til to personlige prisreduksjoner.

Men det er over nå, og i stedet får kundene det Rema 1000 beskriver som "nye personlige prisreduksjoner, basert på sin egen handlehistorie", i tillegg til varer de tror den enkelte forbruker vil kjøpe.

- Målet er at den enkelte skal få nye personlige prisreduksjoner hver uke, basert på egen innkjøpshistorikk. I tillegg unngår du at sesongvarer, utgåtte varer eller varer som har endret strekkoder fyller listen din, sier Pia Mellbye, salgs- og markedsdirektør i Rema 1000 til norsk TV 2.

Men det nye konseptet har absolutt ikke fått grunnlag med kunder ennå. Gro Hilde Bydal har vært en hyppig bruker av det gamle konseptet de siste 5 årene, og hun er derfor irritert over Rema 1000s endring:

"Jeg pleide å få fradrag hver gang jeg handlet. Etter at det nye systemet kom på plass, har jeg ikke fått en eneste rabatt. "Æ" er helt ubrukelig for meg nå. Jeg er pensjonert. Fradrag for varene jeg kjøpte mest hjalp mye," sier Bydal til TV 2.

Det nye konseptet rammer 2 millioner «Æ-medlemmer» i Norge. Men selv om Gro Bydal mener at det nye konseptet er en forverring sammenlignet med tidligere, er ikke Rema 1000 selv av samme oppfatning.

Pia Mellbye sier at antall prisreduksjoner vil variere gjennom året, men at du totalt sett har muligheten til å spare mer enn før.

– De personlige prisreduksjonene vil være mellom 10 og 30 prosent, basert på hva du har handlet for og varer vi tror kundene vil like.