Mens alle andre skrur opp salgskaoset, velger Biltema å gå motsatt vei.
Kjeden dropper årets store handledag.
Akkurat nå leser andre
Over hele landet bygges forventningene opp når butikkvinduer fylles med blinkende tilbudsplakater. Kjøpesentre gjør seg klare for folkehav, og nettet gløder av kampanjer.
Black Week er inne i sluttspurten, og Black Friday har blitt et gigantisk fenomen også i Sverige. Folk strømmer til kjøpesentre og nettbutikker for å finne kupp, men én av Nordens mest populære kjeder går imot strømmen.
Ifølge Marcus Oscarsson innleder Biltema nok en gang en boikott av Black Friday, og står stødig på sitt eget prinsipp: lave priser hele året.
Biltema tar avstand fra Black Friday
Biltema bekrefter at de heller vil ha jevne, lave priser enn å lokke med ett stort salg i året.
Markedssjef Johan Gerdevåg sier at målet aldri har vært å få kunder til å vente på rabattstormen, men å kunne handle det de trenger, og når de trenger det.
Les også
Han understreker at tilliten til faste, lave priser er viktigere for bedriften enn enorme, tidsbegrensede tilbud.
Strategien: lave priser året rundt
Kjeden ønsker å sette en ny standard i markedet ved å «prioritere lave priser hele året» fremfor midlertidige kampanjer.
Biltema mener at dette gir kundene mer forutsigbarhet og bedre mulighet til å nyte fritidsinteressene sine, uansett sesong. Ved å holde prisene nede hele tiden håper de å gjøre produktene tilgjengelige for flere, både sommer som vinter.
Black Friday-boomen og advarselen
Black Friday har eksplodert i popularitet i Sverige, som i mange andre land, og salget nærmet seg 10 milliarder kroner i 2024. Likevel advarer Länsförsäkringars sjeføkonom Stefan Westerberg mot kjøpepresset.
Han mener rabatter kan trigge impulskjøp som folk egentlig ikke har behov for, og det er små kjøp som til slutt blir store summer. Han oppfordrer alle til å stoppe opp og tenke før de lar seg rive med av salgsfeberen.
Les også
Et standpunkt som skiller seg ut
Biltemas beslutning skiller seg ut i en tid der stadig flere lar seg friste av store kampanjer og raske kjøp.
Uansett om man elsker Black Friday eller helst vil unngå kjøpejaget, minner både Biltema og ekspertene om det samme: Det lønner seg alltid å tenke seg om før man handler.