Forside LIVSSTIL Den skjulte detaljen i Coca-Cola-logoen: Har du lagt merke til...

Den skjulte detaljen i Coca-Cola-logoen: Har du lagt merke til dette?

Coca-Cola-logoen er kjent over hele verden. Men visste du at den skjuler en hemmelig betydning som nesten ingen legger merke til?

Akkurat nå leser andre

Det finnes knapt et mer ikonisk merke enn Coca-Cola. Den røde logoen med den elegante, hvite skriften er umiddelbart gjenkjennelig i nesten alle verdens hjørner. Men midt i alt det kjente, skjuler det seg en detalj de fleste aldri har sett.

Richard Lau, som er president for LOGO.com og ekspert på merkevarebygging, avslører at det er mer med Coca-Cola-logoen enn øyet umiddelbart ser. Ifølge ham representerer den andre C-en i logoen noe helt spesielt: et smil. Det skriver Unilad.

Ja, du leste riktig. Den svungne, utstrakte C-en er designet slik at den kan tolkes som et smil. Et lite, subtilt hint til det merkevaren alltid har vært opptatt av: glede og lykke.

«Dette er kanskje noe folk ikke legger merke til, men det skaper en positiv følelse i underbevisstheten. Det knytter merkevaren til en god opplevelse,» forklarer Lau.

Historien bak

Logoen slik vi kjenner den i dag ble faktisk introdusert i 1969, da Coca-Cola presenterte den berømte røde boksen med den hvite «Dynamic Ribbon Device»-bølgen under skriften. Ideen om navnet Coca-Cola kom enda tidligere, fra Frank Mason Robinson, som var en av selskapets første reklamemenn.

Les også

Selv om selskapet stadig eksperimenterer med nye smaker og oppskrifter, som når de i høst lanserer en variant med rørsukker i stedet for maisirup i USA, er det én ting de neppe kommer til å endre: logoen.

Rørsukker er for øvrig allerede vanlig i Coca-Cola i blant annet Mexico og Europa. I USA har det vært mer vanlig å bruke maisirup, som er billigere å produsere. Men dette endrer seg nå, som en del av selskapets nye innovasjonsstrategi.

Ads by MGDK