Har du håndverkere i hus? Her er fire setninger du bør styre langt unna hvis du vil ha et godt samarbeid – og et godt resultat.
Akkurat nå leser andre
Det kan være fristende å si akkurat hva man mener når ting går skeis i et oppussingsprosjekt. Men noen kommentarer kan faktisk ødelegge mer enn de hjelper – og gjøre det vanskeligere å få feil rettet opp.
To eksperter på bygg og bolig, Morten K. Mathiasen fra MKM Byg og Ole Vedsted-Jakobsen fra Bolius, deler sine råd om hvilke kommentarer du aldri bør slenge ut til en håndverker.
1. «Det kunne jeg gjort bedre selv»
Denne treffer rett i stoltheten til en fagperson, og setter tonen for en dårlig dialog. Selv om du faktisk tror det, hjelper det lite.
Prøv heller noe i denne duren:
«Jeg forstår at det var en krevende jobb, men resultatet ble ikke helt som jeg hadde håpet. Kan vi se på det sammen?»
2. «Ville kona di vært fornøyd om dette var gjort hjemme hos dere?»
Les også
Det kan virke som en uskyldig spøk, men det oppleves ofte som et stikk mot yrkesstolthet og samvittighet.
Husk at mange håndverkere jobber under press, spesielt når kundene presser prisen i bunn. Snakk heller åpent om hva du er misfornøyd med, og hvordan det kan løses på en god måte for begge parter.
3. «Det må da være inkludert i prisen»
Renovering skjuler ofte overraskelser – som råte, gamle rør eller feil bak veggen. Hvis du får en ekstraregning, er det som regel fordi jobben faktisk ble større enn antatt.
Løsningen? En tydelig kontrakt fra start. Bruk gjerne en standard forbrukeravtale, så begge parter vet hva som er inkludert.
4. «Ikke rart det er dyrt når du kjører rundt i en sånn bil»
Kommentaren kan virke som en spøk, men insinuerer at håndverkeren overfakturerer deg for å finansiere bilen sin. Det skaper mistillit og et dårlig forhandlingsklima.
Les også
Realiteten er at mange håndverkere har investert i solide biler og verktøy for å kunne gjøre en god jobb. Det er ikke der pengene dine «forsvinner».