Den sitter i setene, i plastikken, i lufta – en lukt så ikonisk at den nærmest har blitt et luksussymbol. I ukene etter et nybilkjøp fylles kupeen av noe som føles friskt, rent og nytt.
Men ifølge en artikkel publisert av LADbible, er det god grunn til å være litt mer skeptisk neste gang du trekker inn det som egentlig er en sky av kjemikalier.
Hva lukter egentlig så godt?
Det som oppfattes som en “god lukt” er faktisk en blanding av kjemikalier.
Disse er på engelsk kalt VOCs – flyktige organiske forbindelser – som siver ut fra bilens nye seter, plastikk, dashboard og andre materialer.
Prosessen kalles “off-gassing”, og hver ny bil kan slippe ut opptil 60 slike stoffer. Selv om nivåene vanligvis er lave, er det ikke uten risiko å puste dette inn over tid.
Derfor prøver bilprodusentene å bli kvitt den
ifølge eksperter og bilentusiaster på YouTube kan langvarig eksponering for VOCs føre til ubehag som hodepine, kvalme, døsighet – og i verste fall økt kreftrisiko.
Noen av stoffene, som formaldehyd og acetaldehyd, er kjent for å være helseskadelige.
Det er derfor flere bilmerker nå eksperimenterer med nye, luktfrie materialer som soyabasert skum i setene.
Du kan ikke gjenskape lukta – og det er kanskje like greit
Selv om noen har prøvd å lage “nybil-lukt” som luftfriskere, er det umulig å gjenskape den autentiske følelsen uten de ekte kjemikaliene – og det er jo akkurat dem vi bør unngå.
Ekspertene anbefaler heller at du lufter godt ut de første ukene du har ny bil, gjerne ved å kjøre med vinduene åpne.
Så neste gang du setter deg inn i en splitter ny bil og kjenner den velkjente lukta, husk: det lukter kanskje godt, men det er ikke nødvendigvis bra for deg.