Etter år med skyhøye matpriser tar Coop grep og kutter prisene på tusenvis av produkter.
Akkurat nå leser andre
Matprisene har lenge vært en kilde til frustrasjon for mange. Handlekurven har blitt tyngre, ikke fordi den inneholder mer, men fordi prislappen gjør vondt å se på. Nå kan det endelig være lys i tunnelen.
Etter flere år med stadig dyrere mat, velger Coop nå å gå motsatt vei. Ifølge det svenske mediet Nyheter24, har kjeden satt i gang en storstilt priskampanje som senker prisene på hele 3.000 varer i flere av butikkene sine rundt om i Sverige.
Målet er å gjøre hverdagen litt lettere for vanlige husholdninger, og dette er ingen midlertidig kampanje. Coop lover nemlig permanente priskutt på det ordinære sortimentet.
Etter lang tid med rekordhøye matkostnader og heftig debatt om dagligvarekjedenes fortjeneste, ser det endelig ut til at priskrigen snur i kundenes favør.
Konkurransen tvinger prisene ned
I flere år har alt fra råvarer til transport blitt dyrere, noe som har sendt matprisene til værs.
Les også
Men nå viser tall fra Matpriskollen at prisene igjen begynner å krype nedover. Dette på grunn av konkurranse fra lavpriskjedene som Lidl, Willys og Coop Xtra.
Der det finnes mange lavprisbutikker, synker prisene også hos konkurrentene, og ifølge Lågprisrapport 2025 kan en vanlig barnefamilie spare opptil 22 000 kroner i året bare ved å handle i riktig butikk.
«Lavere er det nye vanlige»
Coop kaller satsingen sin for “Lavere er det nye vanlige”.
Prisene senkes med opptil 20 prosent på 3.000 produkter i fire av Coops Stora Coop-butikker i Bollnäs, Ludvika, Hudiksvall og Stenby i Västerås.
«Prisen på det du handler hver dag gjør en forskjell. Derfor senker vi prisene på over 3.000 varer for kundene våre», sier Magnus Wåhlander, direktør i Coop Mitt.
Les også
Coop understreker at dette ikke går på bekostning av kvalitet eller bærekraft, men er et forsøk på å møte kundenes forventninger, og vinne kampen om handlekurven.
Et håp for alle som kjenner prispresset
For mange svenske husholdninger kan dette være starten på en sårt tiltrengt endring.
Etter flere år med økonomisk klem, inflasjon og dyr mat, gir Coops prisgrep et håp om at matbutikkene endelig begynner å lytte til kundene.
Om flere dagligvarekjeder følger etter gjenstår å se.