En rekke tannleger har avslørt at det er spesielt seks ting de ønsker at pasientene deres skal slutte å gjøre.
Akkurat nå leser andre
Det finnes visse typer atferd som pasienter viser under tannlegebesøk som får tannleger til å sukke. Dette inkluderer alt fra å lyve om tannpuss og bruk av tanntråd til å komme for sent.
Regelmessige tannlegebesøk er viktige for å forhindre problemer senere. Men når du drar, til tross for dine beste intensjoner, kan du ende opp med å gjøre ting som irriterer tannlegen. Og i noen tilfeller kan det til og med skade munnhygienen din.
Real Simple snakket med tannlegene Whitney White, Nayson Niaraki og Catrise Austin for å finne ut hvilke ting de helst vil at pasientene skal være uten.
1. Løy om tannpuss og bruk av tanntråd
«Jeg opplever ofte at pasienter overdriver hvor ofte de pusser tennene og bruker tanntråd», sier Whitney White.
Les også
«Vi spør alltid om munnhygiene under rutinemessige kontroller, og noen føler kanskje at de må si at de bruker tanntråd daglig og pusser tennene to ganger om dagen – enten det er passende eller ikke. Men tannkjøttet avslører vanligvis sannheten.»
2. Å si at du bruker en skinne oftere enn du gjør
«Det blir mye vanskeligere å hjelpe pasienten med å nå målet sitt når vi ikke får hele sannheten», forklarer Nayson Niaraki.
«Hvis vi forstår hva som skjer når pasienten forlater klinikken, kan vi til syvende og sist hjelpe dem med å oppnå smilet de alltid har ønsket seg.»
3. Å være forsinket – eller ikke møte opp i det hele tatt
Les også
«Det er en vinn-vinn-situasjon: du beskytter helsen din, sparer penger i det lange løp og lar tannlegen gjøre jobben sin etter beste evne», sier Catrise Austin.
«Uanmeldte forsinkelser eller manglende oppmøte påvirker hele dagens timeplan. En rask telefonsamtale utgjør en stor forskjell.»
4. Møte opp uten avtale
«Timeplanene våre er nøye planlagt rundt behandlinger som tar tid. Når en pasient møter opp uten avtale, kan det forsinke hele dagen og påvirke behandlingen av andre pasienter», forklarer Austin.
5. Forsøk på å snakke under behandlingen
Les også
«Se for deg at du jobber med små instrumenter i munnen til en pasient mens de snakker – enten med meg eller i telefonen. Det er stressende og farlig», sier Whitney White.
«Konsultasjonene er korte, så det er best å slå av telefonen og bruke tiden på tannpleien. Jeg ber pasientene om å gi tommelen opp hvis de trenger en pause eller føler seg ukomfortable.»
6. Ta av deg skoene
«Det skjer oftere enn du tror», avslører Catrise Austin.
«Det er uhygienisk og gjør miljøet mindre profesjonelt. Behold skoene på, og husk: tannlegestolen er ikke en lenestol – det er et medisinsk miljø.»