Advarer mot nok en Netflix-svindel: Flere har mottatt falsk e-post

Foto: Shutterstock

Ny Netflix-svindel herjer.

Har du mottatt en mail fra Netflix nylig hvor du har blitt bedt om å oppdatere betalingsinformasjonen din? Vær oppmerksom, dette er sannsynligvis et svindelforsøk.

Det har vært flere runder de seneste årene hvor folk har blitt advart om svindlere som utgir seg for å være Netflix, og ber deg oppdatere betalingsinformasjonen din. Hvis du går i fella, kan du risikere at svindlerne tapper kontoen din for penger. 

En som nylig har mottatt en slik mail er programleder i TV 2, Arill Riise. I e-posten fra 'Norge Netflix' ble han bedt om å oppdatere betalingsinformasjonen sin fortest mulig. Det skriver TV 2.

Les også

10 ting du bør fjerne fra Facebook – med en gang

I e-posten Riise mottok sto det følgende:

"Oppdater betalingsinformasjon. Vi klarte ikke å fakturere ditt medlemskap for inneværende måned. For å sikre at tjenesten ikke vil bli avbrutt, bør du oppdatere din informasjon i dag."

Nedenfor ligger det en lenke man kan klikke på, for å gjøre nettopp dette.

Ordlyden er helt lik tidligere svindelforsøk dineside.no rapporterte om for knappe to måneder siden, og i fjor sommer ble en mann fra Oslo svindlet for over 40.000 kroner ved å blir lurt av den falske e-posten fra svindlere som utga seg for å være Netflix.

Les også

Forskere: Dette er like sunt som trening

Riise forteller at han ble mistenksom da han ble bedt om å oppgi betalingsinformasjon, og forsto etterhvert at det var noe muffens. Han tok derfor kontakt med Netflix, og fikk beskjed om at ahn ikke var den eneste som hadde blitt 

Da han skjønte at han hadde blitt forsøkt svindlet, tok Riise kontakt med Netflix, og han var ikke den eneste som hadde blitt utsatt for dette.

- Da jeg kontaktet Netflix sa de at de hadde blitt kontaktet av en mengde kunder som hadde klaget på at de hadde blitt avkrevd betalingsinformasjon. Det var kunder som hadde det likt som meg – at alt var i orden med betalingsinformasjonen hos Netflix og ikke kunne skjønne hvorfor de hadde fått denne e-posten, sier han til TV 2.

E-posten som blir sendt ut ligner denne. Foto: Skjermdump TV 2.

Samtidig understreker han at han forstår at folk kan gå i fella, ettersom det er relativt dyktig utført og kan oppfattes av folk som en rutine. 

Netflix på sin side forklarer at de tar sikkerheten til medlemmers brukerkontoer seriøst, men at såkalt phising-svindel er vanlig på nettet og at svindlere ofte sikter seg mot populære merker som Netflix med mange kunder.

Les også: 1004 danske barn og unge er siktet i en historisk sak om spredning av barneporno