Flyreiser i dag er langt mer humpete enn før. Ifølge en studie fra American Geophysical Union i 2023 har turbulensen økt med hele 55 prosent de siste 40 årene. Det gjelder ikke bare hyppigheten – selve kraften i turbulensen har også tiltatt.
En særlig bekymringsfull variant er «clean-air turbulence» – plutselige rystelser som oppstår i tilsynelatende klarvær, helt uten forvarsel. Det skriver Sol.no
Klimaendringer i skyene
Forskerne peker på at temperaturøkningen i atmosfæren er en hovedårsak. Varmere luft bidrar til sterkere vindskjær i jetstrømmene, og dette skaper mer og mer intens turbulens – spesielt over Nord-Atlanteren.
"Varmere luft på grunn av karbonutslipp forsterker turbulensen globalt", het det i pressemeldingen da funnene ble lagt frem.
Kostbart og risikabelt for flyselskapene
For luftfarten handler dette ikke bare om ubehagelige flyturer. Hver ekstra tur i turbulent luft betyr økt slitasje på flyene og høyere risiko for skader om bord.
"Hvert ekstra minutt i turbulens øker risikoen for skader og slitasje på flyene, og gir større fare for passasjerer og kabinpersonale", sier meteorolog Mark Prosser ved University of Reading.
Mellom 2009 og 2023 registrerte National Transportation Safety Board (NTSB) at 40 passasjerer og 166 ansatte ble alvorlig skadet som følge av turbulens.
Skader fra virkeligheten
Eksempler på slike hendelser er mange. I juni i år ble fem personer sendt til sykehus etter at et American Airlines-fly mellom Florida og North Carolina traff kraftig turbulens. Én passasjer mistet bevisstheten, mens en kabinansatt fikk alvorlige skåldeskader fra kokende vann.
Samme måned ble åtte personer – inkludert et to år gammelt barn – skadet under en Ryanair-flyvning til Milano.
NTSB definerer «alvorlige skader» som blant annet beinbrudd, brannskader og nerveskader som krever mer enn 48 timers sykehusopphold.
Sikkerhetstiltak og teknologi på vei
Allerede i 2021 anbefalte NTSB at FAA burde stille strengere krav til bruk av sikkerhetsbelter under 20.000 fots høyde og nær tordenvær.
I tillegg forsøker forskere å utvikle teknologiske løsninger for å møte utfordringen.
"Kunstig intelligens kan være perfekt for å forstå turbulens", sier forsker Ricardo Vinuesa ved KTH i Stockholm til BBC.
Vinuesas team har utviklet et AI-system som simulerer luftstrømmen rundt flyvinger. Systemet lærer gjennom prøving og feiling og kan avgjøre hvilke målinger som gir størst innsikt i turbulens. Målet er å kunne forutsi – og kanskje på sikt unngå – kraftige rystelser i lufta.
Forskerne samarbeider nå med teknologiselskaper for å videreutvikle løsningen.