Forside NYHETER Forskere advarer: Mer turbulens i årene som kommer

Forskere advarer: Mer turbulens i årene som kommer

SAS, electric, elektrisk, fly, plane
SAS

Flyselskapene svarer med kunstig intelligens.

Akkurat nå leser andre

Flere flypassasjerer opplever at flyturene blir mer humpete – og denne gangen er det ikke bare følelse. Forskning tyder på at klimaendringene gjør lufta flyene ferdes i stadig mer urolig, særlig i høyden der passasjerfly vanligvis flyr.

En studie fra University of Reading i Storbritannia viser at turbulensen i luftrommet har økt med rundt 55 prosent de siste 40 årene. Meteorolog Mark Prosser peker på jetstrømmen som nøkkel:

«Varmere luft og økte CO₂-utslipp endrer luftstrømmene i jetstrømmen, spesielt over Nord-Atlanteren. Det skaper mer såkalt klarluftsturbulens – den typen som ikke synes på radar», sier Prosser til Euronews Travel.

Denne usynlige turbulensen er spesielt krevende, fordi den ofte kommer uten tegn i værradaren. Det skriver DinSide

Kunstig intelligens skal varsle urolig luft

For å møte en mer urolig himmel tar flyselskapene i bruk ny teknologi. Emirates har innført et system basert på kunstig intelligens (KI) som skal forutsi hvor turbulens oppstår.

Les også

Teknologien samler sanntidsdata, bruker maskinlæring og analyserer både pilotrapporter og turbulensdata fra andre fly. Informasjonen presenteres som et «live-kart» i cockpit, slik at pilotene kan legge om høyde eller rute tidligere enn før.

«Vi ser allerede en tydelig nedgang i uventede møter med kraftig turbulens», sier kaptein Hassan Alhammadi, divisjonssjef for flyoperasjoner i Emirates, til Euronews Travel.

Han understreker at de ikke kan love helt rolige flyturer, men at systemet har redusert antallet alvorlige hendelser det siste året.

Skader, kostnader – og mer slitasje

Selv om dødsfall er sjeldne, kan kraftig turbulens gi alvorlige skader. Mellom 2009 og 2021 ble 146 passasjerer og kabinansatte alvorlig skadet som følge av turbulens, ifølge den amerikanske luftfartsmyndigheten FAA. I 2023 døde en 73 år gammel mann etter ekstrem turbulens på en Singapore Airlines-flygning, og over hundre ble skadet.

Turbulens koster også dyrt. Prosser anslår at ekstra slitasje, omruting, forsinkelser og skader beløper seg til opptil 500 millioner dollar årlig bare i USA.

Les også

«Hver ekstra tur gjennom turbulens øker både slitasje på flyene og risikoen for skader», sier han.

SAS: – Ikke sett tydelig økning

Hos SAS kjenner de seg ikke helt igjen i bildet av en kraftig økning.

«Vi har ikke sett noen tydelig økning i turbulens under våre flyvninger. Våre piloter og kabinansatte trener jevnlig på å håndtere slike forhold, og dette er en naturlig del av driften», sier sjefspilot Ludvig Lorentzen til DinSide.

Han understreker likevel at klarluftsturbulens er et kjent fenomen:

«Klarluftsturbulens kan være vanskeligere å forutsi, men dette er godt kjent i bransjen, og vi håndterer det gjennom kontinuerlig trening og planlegging.»

Råd til passasjerene

Les også

Ifølge Lorentzen får pilotene løpende vær- og turbulensvarsler før og under flyvning, og justerer rute og høyde ved behov. Flyene er også bygd for å tåle kraftig turbulens.

Sjefspiloten har likevel én klar oppfordring:

«Passasjerene oppfordres til å ha setebeltet festet også når varsellampen er slukket.»

Ads by MGDK