Forside NYHETER Skal du på julebord? Da vil du like denne T-bane-nyheten

Skal du på julebord? Da vil du like denne T-bane-nyheten

Tom, T-bane, innvendig, interior, strike, streik, strejke
Ruter

Gode nyheter for de som tar T-banen.

Akkurat nå leser andre

For aller første gang kan reisende i Oslo og Bærum ta T-banen om natten. I en begrenset periode mellom 16. november og 28. desember kjører linje 2 og 3 natt til søndag, som en del av et testprosjekt fra Ruter og Sporveien.

Byråd for miljø og samferdsel, Marit Vea, mener tilbudet kommer på et godt tidspunkt:

«Jeg er glad for at vi endelig får til en test med nattåpen T-bane. Det vil gi mange en lettere vei hjem fra byen i julebordsesongen. Jeg håper mange vil benytte seg av tilbudet og at testen blir en suksess, sier hun.»

Slik går natt-T-banen

Nattåpen T-bane kjøres kun natt til søndag, og gjelder altså ikke natt til lørdag. Både linje 2 og 3 vil ha avganger hvert 30. minutt i begge retninger.

De siste avgangene går fra endeholdeplassene Østerås, Kolsås, Ellingsrudåsen og Mortensrud mellom klokken 03.30 og 03.45. Alle konkrete avgangstider ligger i reiseplanleggeren i Ruter-appen og på ruter.no, der reisende kan planlegge hjemturen på samme måte som ellers.

Les også

Billettprisene er de samme som på dagtid – natt-T-banen har ikke egne nattillegg.

Nattbussene endres når T-banen kjører

Når T-banen kjører natt til søndag, vil nattbusslinjene 2N og 3N stå stille. De går altså ikke parallelt med T-banen i testperioden. Natt til lørdag vil nattbussene derimot kjøre som normalt.

Morgenbuss 2N fra Lørenskog vil fortsatt gå på søndag morgen, slik reisende er vant til.

Snorre Lægran, direktør for plan i Ruter, forklarer hvorfor nattbussene ikke kjører samtidig med T-banen:

«For å gjennomføre en reell test av nattåpen T-bane, så er det et poeng at ikke nattbussen går samtidig. Dette er første gang det kjøres T-bane i Oslo og Bærum om natten, dermed gir dette en unik mulighet til å høste erfaring. Vi vil blant annet undersøke hvordan kundene opplever nattilbudet og hvilke konsekvenser nattåpen T-bane har for punktlighet og drift, sier Snorre Lægran, direktør for plan i Ruter.»

Testperiode begrenset av vedlikehold og nytt signalsystem

Les også

2025 er et spesielt år for T-banen, med omfattende arbeider på sporene. Det pågår både vedlikehold, fornyelse og innføring av nytt signalsystem. I tidsrommet 16. november til 28. desember åpnet det seg likevel et «vindu» hvor det var mulig å prøve nattdrift én natt i uken.

Testen legges til linje 2 og 3 fordi disse linjene i minst mulig grad kommer i konflikt med det planlagte arbeidet på T-banen. Den totale logistikken gjør at det bare er mulig å kjøre natt-T-bane én natt i uken i denne perioden.

Driftssjef i T-banen, Trond Kjølstad, beskriver kompleksiteten i driften slik:

«Det ligger en sammensatt logistikk bak T-banetilbudet, der vi bruker skinnene effektivt både dag og natt. Sammen med Ruter ser vi frem til å få tilbakemeldinger på hvordan et tilbud på nattestid blir mottatt, samtidig som vi får erfaring med å både kjøre nattbane og opprettholde den samme takten på blant annet vedlikehold, renhold, og forflytning av togsett som vi leverer i dag, sier driftssjef i T-banen, Trond Kjølstad.»

Ekstra sikkerhet og mulighet for å si sin mening

Som en del av testprosjektet settes det inn flere vektere enn vanlig på nattestid. Det vil være synlig vakthold på enkelte stasjoner i sentrum, i tillegg til mobile vektere som beveger seg mellom tog og stasjoner.

Les også

Prosjektet har som hovedmål å samle erfaring og innsikt om nattåpen T-bane. Derfor er tilbakemeldinger fra de reisende viktige. Passasjerer kan gi sine innspill ved å scanne en QR-kode på holdeplassene for nattbuss, eller ved å gå inn på ruter.no.

Reisende finner all informasjon om avganger for natt-T-banen i reiseplanleggeren i Ruter-appen og på ruter.no, på lik linje med det ordinære tilbudet.

Ads by MGDK