En markant økning i kjøttsalget i Norge skaper uro hos Helsedirektoratet. Den siste tiden har dagligvarekjedene rapportert om en betydelig oppgang i salget av ulike kjøttprodukter – en utvikling som strider mot de nasjonale kostholdsrådene.
"Vi synes den utviklingen er urovekkende. Det er stikk i strid med kostholdsrådene", sier Linda Granlund, divisjonsdirektør i Helsedirektoratet, til TV 2.
Økte grillsalg og burgerbooster
Tall fra flere kjeder viser tydelig hvor populært kjøtt er blitt. Ifølge TV 2 har både Meny, Kiwi og Rema 1000 sett salget stige betraktelig sammenlignet med samme periode året før.
Meny rapporterer om hele 36 prosent vekst i salget av burgere, mens Kiwi følger etter med en økning på 20 prosent i ferske burgere. Det skriver DinSide
Coop har også merket en sterk start på årets grillsesong.
"Sammenliknet med samme uker i fjor, har vi hatt en salgsøkning på 37,5 prosent fra uke 14 til 17", sier Harald Kristiansen, kommunikasjonssjef i Coop, til DinSide.
Han legger til at selv med påsken plassert i april både i 2024 og 2023, er det fortsatt en omsetningsøkning på 16 prosent og volumvekst på 7,5 prosent.
Kjøtterstatning taper terreng
Samtidig viser utviklingen at produkter som skal erstatte kjøtt, har fått en nedgang i salget. Flere forbrukere ser heller ut til å lage plantebaserte retter selv – med råvarer som linser og bønner – fremfor å kjøpe ferdige alternativer til kjøtt.
Helsedirektoratet påpeker at deres anbefaling fortsatt er et inntak på maks 350 gram rødt kjøtt i uken, og at bearbeidede kjøttprodukter bør begrenses mest mulig. Granlund understreker konsekvensene av det økte kjøttforbruket:
"Når mengden kjøtt går opp, så vil nødvendigvis andelen av fisk og grønnsaker gå ned. Vi vil heller ha en økning på grønnsaker, vegetarretter, fisk og grove kornprodukter", sier hun til TV 2.