Etter at USA har innført 15 prosent toll på norske varer, må flere norske selskaper vurdere hvordan de skal håndtere den nye situasjonen.
Den amerikanske tollendringen, kunngjort av Det hvite hus natt til fredag, er en del av et større sett med tiltak fra Donald Trump. Enkelte land har fått tollsatser på opptil 41 prosent – Canada endte for eksempel på hele 35 prosent etter mislykkede forhandlinger tidligere denne uken.
Ekornes vurderer prisøkning
Blant bedriftene som merker konsekvensene, er møbelprodusenten Ekornes, som har USA som sitt største marked. Det skriver TV 2.
I 2024 omsatte selskapet for over én milliard kroner i landet. Administrerende direktør Tine Hammernes Leopold bekrefter at prisene må justeres:
"Det er først og fremst amerikanske kunder som får prisøkning. Vi vurderer prisene ut ifra konkurransesituasjonen i de enkelte markeder."
Hun understreker at selskapet løpende vurderer kapasiteten i virksomheten basert på etterspørselen, men at det ikke foreligger konkrete planer om endringer for de ansatte utover vanlige effektiviseringstiltak.
Varsity bekymret for nett-handel
For livsstilsmerket Varsity, som selger opp mot 40 prosent av sine varer til amerikanske kunder via nett, er tollnivået noe lavere enn fryktet.
Likevel er det særlig én endring som skaper bekymring – avviklingen av det såkalte "de minimis"-fritaket, som hittil har gjort det mulig for amerikanere å handle varer fra utlandet tollfritt opp til 800 dollar. Gründer Sebastian Adams sier:
"Dette skal bort, og det rammer oss veldig."
Sjømatnæringen ser både utfordringer og muligheter
Også sjømateksporten til USA blir påvirket. Så langt i år er USA Norges største marked for sjømat, spesielt laks. Administrerende direktør i Norges sjømatråd, Christian Chramer, peker på at avgjørelsen skaper mer forutsigbarhet:
"Avklaringen gjør det mulig å planlegge framover for norske sjømateksportører og amerikanske importører."
Han fremhever at selv om ingen ønsker toll, bidrar avklaringen til å redusere usikkerheten som hittil har gjort det vanskelig å inngå nye kontrakter. Samtidig advarer Sjømat Norge om at britiske konkurrenter, med lavere tollsats på 10 prosent, kan få et fortrinn i det amerikanske markedet.