Skepsisen til Black Week øker år for år.
Akkurat nå leser andre
Når november nærmer seg, fylles butikkene med plakater som lover enorme rabatter. Likevel viser ferske tall at svært mange nordmenn stiller seg tvilende til hvor ekte tilbudene faktisk er.
En undersøkelse fra Prisjakt avdekker at 900.000 nordmenn mistenkte at de ble lurt under fjorårets Black Week, og hele 73 prosent mener risikoen for å bli villedet er stor.
Ifølge forbrukerjurist Thomas Iversen i Forbrukerrådet er ikke dette overraskende. Han peker på at mange butikker har bidratt til mistilliten selv.
«Den dalende tilliten kommer ikke fra ingensteds – butikkenes taktikk med å skru opp prisene i tidene før salget, for å kunne ha kunstige «tilbud» under Black Week, har nok gjort mange sunt og naturlig skeptiske,» sier han. Det skriver Tek.no
Lovverket – og smutthullene
Reglene sier at prisen et produkt sammenlignes med, må ha vært gyldig de siste 30 dagene. Likevel bruker flere aktører dette til sin fordel ved å øke prisene i forkant, for deretter å sette dem ned igjen rett før salgsuken starter.
Les også
Forbrukerekspert Isabella Ahmadi i Prisjakt mener lovverket ikke har vært sterkt nok til å beskytte kundene.
«Loven har vært nokså tannløs, ettersom vi fortsatt kan se at prisene heves før et salg,» sier hun, og påpeker at det har oppstått en ny form for juks — «prisjuks med 30-dagersprisen». Dette innebærer at butikker oppgir feil tidligere pris, slik at rabatten ser mer fristende ut enn den egentlig er.
Butikkene forsvarer seg
Hos bransjeorganisasjonen Virke hevder man derimot at tilfeller av prisjuks er unntaket, ikke regelen. Direktør for Virke Handel, Marianne Bjarstad, mener de fleste butikkene følger lovverket, og at norske forbrukere derfor kan ha tillit til tilbudene.
Denne forklaringen får imidlertid liten støtte fra Forbrukerrådet. Iversen mener bransjen ikke erkjenner hvor problemet egentlig ligger.
Han peker på at tilliten svekkes selv når prisøkningene skjer innenfor lovens rammer: «Når folk opplever at varer på tilbud faktisk ikke er gode kjøp, mister folk troen på salgsmarkedsføring,» sier han.
Et problem som ikke forsvinner
Les også
Prisjakt stiller seg kritisk til å kalle problemet for «enkeltstående tilfeller». I fjor steg prisene på én av seks varer i oktober, før de igjen ble satt ned til Black Friday — noe Ahmadi mener viser hvor omfattende fenomenet er.
Hun understreker at både tydeligere regler og bedre tilsyn er nødvendig for å beskytte forbrukerne mot villedende markedsføring.