Endringen kan få betydning for de mange kundene i banken.
Akkurat nå leser andre
For mange nordmenn er banken selve symbolet på trygghet og forutsigbarhet.
Når det skjer endringer på toppen, kan det derfor skape uro – selv om alt på papiret skal fortsette som før.
Derfor har det skapt overskrifter når Norges største bank gjør endringer.
Ikke forventet
Det er ikke ofte DNB gjør store endringer i toppledelsen – men nå skjer det. Banken mister en av sine mest sentrale skikkelser, og det kan få ringvirkninger langt utover styrerommet.
Ifølge E24 har DNBs finansdirektør Ida Lerner valgt å trekke seg, etter å ha fått et jobbtilbud hun beskriver som «umulig å si nei til».
Les også
«Noen ganger tar livet en vending du ikke helt forventet», skriver Lerner på LinkedIn tirsdag morgen.
Hun avslører at hun nå forlater stillingen for å ta en «spennende rolle utenfor Norden».
18 år i banken
Lerner har hatt en lang karriere i storbanken. Hun begynte i DNB allerede i 2007, og fikk rollen som finansdirektør i 2021.
«Å ta beslutningen om å forlate den mest utviklende og spennende rollen jeg har hatt, med fantastiske ansatte og en leder jeg har enorm respekt for, var ikke lett», skriver hun.

DNB-sjef Kjerstin Braathen legger ikke skjul på at dette er et tap:
Les også
«Jeg vil takke Ida for fantastisk innsats for DNB gjennom 18 år, og ønsker henne masse lykke til med nye oppgaver», sier Braathen i en pressemelding.
Slik blir ledelsen fremover
Lerners etterfølger blir Rasmus Figenschou, som i dag er konserndirektør for «Bedriftsmarked Norge». Han tar over 24. oktober.
Jobben hans blir overtatt av Marianne Wik Sætre, som også rekrutteres internt.
«Jeg er stolt av at vi har så dyktige interne ledere som kan fylle nye roller. Jeg gleder meg til å fortsette arbeidet med å bygge den beste banken for landet vårt», sier Braathen.
Hva betyr dette for deg som kunde?
DNB forsikrer at lederskiftet ikke vil påvirke kundene direkte, men i en tid der renten, gebyrer og digitalisering står høyt på agendaen, kan endringer i toppledelsen gi nye prioriteringer.
Les også
For DNBs mange millioner kunder gjenstår det å se om «nytt blod» i ledelsen vil merkes på bunnlinjen – eller i hverdagen.