En ny plan fra myndighetene kan endre hverdagen for bilister over hele landet – og ikke alle kommer til å like det.
Akkurat nå leser andre
Statens vegvesen ønsker nå å endre hvordan fartsgrenser settes i Norge.
I tettbygde strøk kan 30 kilometer i timen bli den nye hovedregelen, mens høyere hastigheter kun skal tillates der det er dokumentert trygt.
Hensikten er å forebygge alvorlige ulykker og gjøre veiene tryggere for både bilister og myke trafikanter.
Tall fra P4 Nyheter viser at hele 725 personer ble skadet i ulykker i 50-soner i fjor. Det får nå myndighetene til å revurdere dagens praksis.
«Vi endrer nå hvordan vi skal tenke og sette fartsgrenser, med mye større fokus på at 30 kilometer i timen skal være utgangspunktet i tettbebygde strøk og ikke 50 slik det er i dag,» sier Guro Ranes, seksjonsleder for trafikksikkerhet i Statens vegvesen.
Les også
Det skriver lydenavnorge.
Hver fjerde dødsulykke skjer i en 50-sone
I dag er 50 km/t standardgrensen i norske byer, men det kan snart endre seg.
I 2024 mistet 90 personer livet i trafikken, og hele 20 av dem døde i ulykker i 50-soner. Det betyr at nesten hvert fjerde dødsfall på norske veier skjer i slike områder.
Ranes understreker at ikke alle veier automatisk vil få 30-grense, men at kommuner og fylkeskommuner fremover må kunne begrunne hvorfor en høyere fart skal være tillatt.
Målet er å snu logikken – sikkerhet skal være utgangspunktet, ikke unntaket.
Mindre fart, færre ulykker
Les også
I dag brukes 30 km/t stort sett i boligområder, ved skoler og på veier med mange syklister og fotgjengere.
Statens vegvesen mener at en utvidelse av ordningen vil ha stor effekt på ulykkestallene.
«Vi har mye kunnskap om effekt ved fart. Målet her er å sørge for at ulykkene med fotgjengere og syklister heller skjer i 30 km/t enn i 50 km/t. Da vil vi få færre drepte og hardt skadde i trafikken, det er det ingen tvil om,» sier Ranes.
Trygghet fremfor hastverk
Forslaget har allerede skapt debatt blant bilister, som frykter mer kø og strengere kontroller.
Statens vegvesen understreker imidlertid at målet ikke er å bremse trafikken, men å gjøre gatene tryggere for alle.