Myndighetene advarer om forgiftning etter farlig Tiktok-trend

21/01/2023

Emma Hansen

Viralt
Foto: Shutterstock.com
Foto: Shutterstock.com
Forgiftede mindreårige rapporteres etter at trenden med reseptbelagte legemidler har spredt seg på Tiktok.

Myndighetene i Mexico advarer mot å hoppe på en farlig Tiktok-trend som har gått viralt blant skoleelever. Det kan føre til forgiftning.

Med slagordet "Den siste personen som sovner", er trenden å prøve å holde seg våken etter å ha tatt reseptbelagte legemidler clonazepam. Det brukes for eksempel til å behandle angst og panikkanfall.

En co-effekt av stoffet er søvnighet.

Ambulansepersonell har behandlet fem forgiftede mindreårige på en skole i hovedstaden Mexico by.

Myndighetene i den nordlige regionen Nuevo Leon har rapportert om tre tilfeller av forgiftning.

Ingen av elevene er blitt alvorlig syke.

– Dessverre kan utfordringer som spres på sosiale medier ofte sette folks helse i fare, sier Alma Rose, helseminister i Nuevo Leon.

Tidligere sett i Chile

Flere videoer har blitt lagt ut på sosiale medier der folk har registrert seg selv observere hva som skjer etter å ha svelget pillen.

Andre brukere har lagt ut videoer som advarer mot å hoppe på trenden som også har blitt sett i Chile tidligere.

Legemidlet clonazepam tilhører gruppen av benzodiazepiner. Det kan fås både som piller og i flytende form.

På grunn av den høye risikoen for avhengighet, bør man generelt utøve stor tilbakeholdenhet mot benzodiazepiner, spesielt når det gjelder psykiske lidelser eller tidligere medisineringsmisbruk. Det skriver netdoktor.dk.

Læs også:

Bestemor 57: Starter med OnlyFans for å betale husleie Viktoria Winslow har slått seg sammen med datteren Zoe for å starte med OnlyFans.
"Farmen kjendis" skaper sterke reaksjoner: Produksjonen bryter loven Årets "Farmen kjendis" har gitt mange dramatiske og minneverdige øyeblikk.