Nordmenn hamstrer som aldri før – salget har eksplodert hos Coop Obs.
Akkurat nå leser andre
Det begynte stille.
Litt ekstra vann på lur. En boks hermetikk eller to. Kanskje et stormkjøkken til hytta.
Men i løpet av 2025 har trenden tatt helt av – og nå melder Obs om en etterspørsel de aldri før har sett maken til.
Alle vil ha det samme
Flere og flere nordmenn tar grep for å sikre seg i en urolig tid. Usikkerhet internasjonalt, uforutsigbart vær og gjentatte påminnelser fra myndighetene har satt beredskap på dagsordenen.
Plutselig vil «alle» ha de samme varene – og butikkjedene merker presset.
Les også
«Vi har merket en tydelig økning i etterspørselen innenfor alle kategorier. Kundene har blitt mer bevisste på å ha det nødvendige utstyret hjemme», sier Lars Midttun, kjededirektør i Obs.
Over 1.500 prosent økning
Tallene er til å miste pusten av. Fra uke 1 til 30 i år har Obs sett en kraftig vekst i salget av varer som står på Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB) sin liste over anbefalt utstyr:
- Tomme vannkanner: +652 %
- Vannkanner med vann 5L: +160 %
- Middagshermetikk: +31 %
- Stormkjøkken: +62 %
- Førstehjelpspakker: +1519 %
«Vi forventer at trenden fortsetter», sier Midttun.
Tre døgn uten butikk
DSB anbefaler at alle husholdninger skal kunne klare seg selv i minst tre døgn uten strøm, vann eller tilgang til butikk. Det betyr varmekilder, vannkanner, mat med lang holdbarhet, batterier, lys, kokeutstyr og førstehjelpsutstyr.
Hos Obs finner du alt – bortsett fra reseptbelagte medisiner – under samme tak, og direktøren er overbevist om at det er årsaken til at så mange handler disse produktene hos dem.
Les også
«Denne gangen ser vi en raskere endring i forbrukeratferden. Usikkerheten både globalt og lokalt har nok gjort folk mer forberedt på det uventede», sier Midttun.
Beredskap på dagsorden
Temaet blir ikke glemt når Coop møter bransjen og politikere under Arendalsuka. Philipp Engedal, konsernsjef i Coop Norge, mener matberedskap er viktigere enn på lenge:
«Alt fra lokale strømbrudd og stengte veier til pandemi og krig har vist oss at matberedskap ikke er en selvfølge. Myndighetene må samarbeide tettere med dagligvarebransjen om vi skal stå stødig i stormen», sier Engedal.