Kabinpersonalet har fått nok.
Akkurat nå leser andre
Flyreiser krever tålmodighet. Ombordstigning, sikkerhetskontroller, lukkede ganger og sikkerhetsbriefinger for fly er bare begynnelsen.
For både passasjerer og ansatte handler det om å få til riktig timing og rutiner – spesielt i kabinen, hvor plassen er knapp og tiden er begrenset.
Men blant de mange tingene kabinpersonalet må hanskes med, er det én feil som noen passasjerer stadig vekk gjør.
En liten forglemmelse som kan føre til ubehagelige situasjoner for både medpassasjerer og ansatte. Og det skjer oftere enn du tror.
Feilen oppstår i flyets mest klaustrofobiske rom – toalettet.
Les også
Her er det ikke bare god stil å huske låsen. Det er nødvendig.
En erfaren flyvertinne forklarer til mediehuset Express:
«Når dørlåsen ikke er ordentlig låst, risikerer du at andre kommer inn ved en feiltakelse. Det er pinlig for alle og kaster bort viktig tid – spesielt når det er kø.»
Døren må være låst – ikke bare lukket
Uansett om toalettet er i bruk eller ikke, må døren være forsvarlig låst.
Dette sikrer personvernet og forhindrer misforståelser.
Les også
Den klassiske feilen oppstår når passasjerene tror døren «klikker» av seg selv – men uten å aktivere låsen, sier skiltet fortsatt «ledig».
De ansatte blir frustrerte – og med god grunn.
De uskrevne luftreglene
I tillegg til toalettet, er det andre ting som kan gjøre deg til en byrde i kabinen: Ikke kast våtservietter, bleier eller noe annet som ikke passer ned. Skru av vannet. Og ikke bruk toalettet under måltider eller ombordstigning.
Små vaner som utgjør en stor forskjell i 10 000 meters høyde.