Forside LIVSSTIL Parkeringstabben du bør unngå i vinter: Å sette bilen i...

Parkeringstabben du bør unngå i vinter: Å sette bilen i garasjen kan koste deg dyrt

Det høres kanskje bakvendt ut, men eksperter advarer: Garasjen din kan være en rustfelle for bilen i vinterkulda.

Akkurat nå leser andre

Vi nordmenn elsker garasjen. Den beskytter bilen mot snø, is og kulde – tenker vi. Men ifølge erfarne bilmekanikere kan det faktisk være en av de dummeste tingene du gjør i vintermånedene.

Årsaken finner vi på veien: Veisalt.

Om vinteren strøs det tonnevis med salt og grus på norske veier. Det er bra for trafikksikkerheten, men ikke for bilen din. Saltet legger seg på undersiden og karosseriet – og det er her problemet starter.

Det skriver Express.

Salt pluss varme = rustmareritt

Når du parkerer bilen i en varm garasje etter en kald kjøretur på saltede veier, smelter snø og is. Saltet blir flytende, og det er da det virkelig begynner å jobbe. Varmen får fart på korrosjonsprosessen, og bilen din står plutselig midt i et ideelt rustmiljø – hele natta.

Les også

En av dem som advarer mot dette, er den kjente bilmekanikeren Scotty Kilmer. Han mener at varm garasje kan “ruste i stykker bilen din” hvis saltet får jobbe uforstyrret. «Hvis det er kaldt ute, forblir saltet i fast form og gjør ikke så mye skade. Men når det smelter i garasjen din, starter rusten å spise bilen din,» sier han.

Overraskende råd: La bilen stå ute

Det kanskje mest overraskende rådet fra ekspertene: Hvis det er skikkelig kaldt ute, er det faktisk bedre å la bilen stå parkert utendørs. Den frosne temperaturen hindrer saltet i å aktivere rustprosessen.

Flere bilentusiaster og mekanikere er enige. En YouTube-kommentator skriver:

«Varm garasje etter kjøring på salta veier? Det er rene rustbomben over tid.»

Så hva bør du gjøre?

Heldigvis finnes det grep du kan ta for å unngå skader:

  • Spyl bilen jevnlig: Særlig undersiden, der saltet legger seg.
  • Bruk rustbeskyttelse: Det finnes egne produkter som hindrer salt i å feste seg.
  • Installer avfukter i garasjen: Dette reduserer luftfuktigheten og bremser rust.
  • Vent med å parkere i garasje: La bilen stå ute til snø og slaps er fjernet.

Unntaket: Klassikere og biler som ikke brukes

Les også

Det finnes også situasjoner der garasjen er riktig valg. Hvis du har en klassisk bil som ikke brukes i vinterhalvåret, eller hvis du lar bilen stå i ro over lengre tid, er garasjen ofte det tryggeste stedet – så lenge den er tørr.

Bilorganisasjonen RAC påpeker at garasje kan beskytte mot kulde og nedbør, men understreker viktigheten av å ta ekstra tiltak mot rust.

Det er ikke garasjen i seg selv som er problemet – det er kombinasjonen av veisalt og varme. Har du mulighet, rens bilen før du setter den inn. Hvis ikke? Kanskje nabolagsparkeringen er et bedre alternativ akkurat i vinter.

Rust er nemlig ikke bare en kosmetisk skade. Over tid kan det føre til dyre reparasjoner – eller at bilen må kondemneres.

Ads by MGDK