Forside FORBRUKER Statens vegvesen: Nye regler innføres fra 1. februar 2026

Statens vegvesen: Nye regler innføres fra 1. februar 2026

Bridge, Fredrikstadbrua
Knut Opeide/Statens vegvesen

De nye begrensningene gjelder fra neste år.

Akkurat nå leser andre

Du har kanskje kjørt den samme ruta år etter år, uten å tenke noe særlig over det. Men nå er det innført en ny regel som kan få store konsekvenser – spesielt for deg som kjører tungt.

Fra 2026 blir det nemlig innført en streng vektbegrensning som vil tvinge mange til å legge om reiseruta. Denne gangen gjelder det en av Østlandets mest trafikkerte forbindelser: Fredrikstadbrua.

Vil unngå skader og stengninger

Tiltaket er nødvendig for å sikre bruas levetid og trygg ferdsel for alle trafikanter.

«Våre analyser viser at utmattingskapasiteten til Fredrikstadbrua er i ferd med å nås. For å unngå skader og plutselige stengninger, må vi innføre en vektbegrensning på 28 tonn», sier seksjonssjef Gunnar Eiterjord i Statens vegvesen.

Fredrikstadbrua er en viktig forbindelse for både lokaltrafikk, kollektivtransport og godstransport. Om lag 100-150 kjøretøy over 28 tonn passerer brua daglig på hverdager.

Les også

Disse må fra 1. februar 2026 finne alternative ruter eller fordele lasten på flere kjøretøy.

Forlenger levetida med 50 år

«Vi forstår at dette får konsekvenser for næringslivet og transportører, men sikkerheten må komme først. Våre beregninger viser at tiltaket kan forlenge bruas levetid med opptil 50 år. Vi understreker at brua er trygg å bruke også før 1. februar 2026», sier Gunnar Eiterjord.

Bakgrunnen for restriksjonen er at brua ikke ble dimensjonert for utmatting da den ble bygget i 1957.

Gjentatte tunge belastninger kan føre til små sprekker i stålet, som over tid kan gi plutselige brudd.

Flere alternativ vurdert

«Det er ikke mulig å forsterke brua slik at den tåler dagens tunge trafikk. Vi har vurdert flere alternativ, men dette er det eneste forsvarlige», understreker Gunnar Eiterjord.

Les også

Det presiseres at kollektivtrafikken ikke rammes av vektbegrensningen. Utrykningskjøretøy får dispensasjon ved utrykning.

Fredningen av Fredrikstadbrua har ingen innvirkning på situasjonen.

Lyttet til innspill om utsettelse

Statens vegvesen har hatt dialog med Fredrikstad kommune, næringslivet og andre berørte aktører. Tidspunktet for innføring er valgt for å gi aktørene tid til å tilpasse seg.

«Vi har lyttet til innspill fra næringslivet og valgt å utsette innføringen til 1. februar 2026. Det gir bedre tid for omstilling for alle parter», sier Gunnar Eiterjord.

I samarbeid med partene i bypakke Nedre Glomma sees det på muligheten for å etablere et system for å få et bedre datagrunnlag over trafikkbevegelser i Nedre Glomma-området.

Ads by MGDK