Fungerer blålysbriller virkelig? Kan de redusere belastningen på øynene eller hjelpe deg med å sove?

22/06/2024 22:00

Sofie

Livsstil
Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock
Blålysbriller sies å redusere belastningen på øynene ved bruk av datamaskiner, forbedre søvnen og beskytte øyehelsen. Men fungerer de? Eller kan de gjøre skade?

Blålysbriller reduserer mengden kortbølget synlig (blått) lys som når øynene. De fleste av disse brillene reduserer overføringen av blått lys med 10-25 prosent. Vanlige linser i briller filtrerer ikke blått lys.

Utendørs er sollys den primære kilden til blått lys. Innendørs lyskilder, inkludert lysdioder (LED) og skjermer på digitale enheter, sender ut varierende mengder blått lys.

Mengden blått lys som sendes ut fra kunstige lyskilder er mye lavere enn fra solen. Likevel er kunstige lyskilder rundt oss – både hjemme og på jobben. Derfor tilbringer vi mye tid innendørs.

Et forskerteam ved University of Melbourne prøvde å finne ut om de beste tilgjengelige bevisene støtter bruken av blå lysfiltrerende briller, eller om de kan gjøre skade. Dette gjorde de sammen med samarbeidspartnere fra Monash University og City, University London.

De inkluderte alle randomiserte kontrollerte studier (kliniske studier designet for å teste effekten av intervensjoner) som evaluerte blålysfiltrerende linser hos voksne. Vi identifiserte 17 kvalifiserte forsøk fra seks land som involverte totalt 619 voksne.

Reduserer de belastningen på øynene?

De fant ingen fordel med å bruke blått lysfiltrerende linser fremfor vanlige linser for å redusere belastningen på øynene under bruk av datamaskin. Denne konklusjonen var basert på konsistente resultater fra tre studier som evaluerte effekter på dette over tidsperioder fra to timer til fem dager.

Hjelper de deg med å sove?

Mulige effekter på søvn var usikre. Seks studier evaluerte om bruk av blått lysfiltrerende linser før sengetid kunne forbedre søvnkvaliteten, og resultatene var blandede.

Disse studiene involverte personer med ulike medisinske tilstander, inkludert søvnløshet og bipolar lidelse. Friske voksne ble ikke inkludert i studiene. Derfor er det ennå ikke kjent om disse linsene påvirker søvnkvaliteten i befolkningen generelt.

Forbedrer de øyehelsen?

Ingen kliniske bevis ble funnet for å støtte bruken av blått lysfiltrerende linser for å beskytte makulaen, som er området av netthinnen som kontrollerer detaljert, sentralt syn. Ingen av studiene evaluerte dette.

Kan de gjøre skade? Hva med hodepine?

De kunne ikke trekke klare konklusjoner om hvorvidt bruk av blått lysfiltrerende linser kunne forårsake skade sammenlignet med vanlige linser.

Noen studier beskrev hvordan deltakerne opplevde hodepine, dårlig humør og ubehag ved å bruke brillene. Men folk som brukte briller med vanlige linser rapporterte lignende effekter.

Hva med andre fordeler eller skader?

Det er noen viktige hensyn når man tolker funnene deres. For det første var de fleste studiene av relativt kort varighet, noe som begrenser vår evne til å vurdere langsiktige effekter på syn, søvnkvalitet og øyehelse.

For det andre evaluerte gjennomgangen effekter hos voksne. Derfor er det ennå ikke kjent om effektene er forskjellige for barn. Til slutt kunne ingen konklusjoner trekkes om mulige effekter av blått lysfiltrerende linser på mange syns- og øyehelseparametere, inkludert fargesyn, da studiene ikke evaluerte disse.

I et nøtteskall

Basert på relativt begrensede publiserte kliniske data, støtter ikke vår anmeldelse bruken av blått lysfiltrerende linser for å redusere belastningen på øynene ved bruk av digitale enheter. Det er uklart om disse linsene påvirker visuell kvalitet eller søvn, og det kan ikke trekkes noen konklusjoner om potensielle effekter på retinalhelsen.

Forskning av høy kvalitet er nødvendig for å svare på disse spørsmålene, samt hvorvidt effektiviteten og sikkerheten til disse linsene varierer for mennesker i forskjellige aldre og helsemessige forhold.

Læs også:

Legg det under jordbærplanten din: Da får du sommerens beste avling Det er en vanlig frustrasjon blant jordbærdyrkere å se rikelig blomstring uten at innhøstingen følger etter.
Dette er hva vitenskapen sier om å spise en banan til frokost Selv om det ikke er ideelt som et første måltid, kan det være fordelaktig å spise en banan før frokost eller som en del av en balansert frokost.