Mummi-karakter fjernet etter rasisme-anklage: Helt nytt for oss

04/08/2025 17:09

Martine

NYHETER
Foto: OulunPooki5131 / Wikimedia Commons
Brooklyn Public Library fjernet Mummi-figuren etter én klage. Mummi-selskapet svarer nå på anklagen.

AKKURAT NÅ LESER ANDRE OGSÅ

Brooklyn Public Library har fjernet figuren "Stinky" fra en pågående utstilling om Tove Jansson, melder VG.

Det var én av bibliotekets gjester som mente figuren kunne tolkes som rasistisk, og da valgte biblioteket å be Moomin-selskapet om å fjerne bildet.

Utstillingen, "Tove Jansson and the Moomins: The Door Is Always Open", er den første store Mummi-utstillingen i USA, og ble åpnet i juni i forbindelse med Pride.

Den hyller både Janssons kunstnerskap og hennes innsats som skeiv kunstner og pasifist.

"Aldri skjedd før"
Rollef Kråkström, sjef i Moomin Characters bekrefter at Stinky ble tatt ned på forespørsel fra biblioteket.

Han sier dette er første gang på 80 år at noen har oppfattet figuren som rasistisk. Moomin-teamet understreker at de fortsatt ønsker å inkludere Stinky som en viktig og naturlig del av Tove Janssons verk.

Bibliotekets talsperson Fritzi Bodenheimer sier at det var en kuratoravgjørelse for å sikre at alle gjester føler seg velkomne.

Men det er fortsatt uklart nøyaktig hva ved figuren som ble oppfattet som støtende.

Hvem er egentlig Stinky?
På nettsidene sine beskriver Moomin Stinky som en "elskverdig skurk".

Han er en liten, sint og hårete figur med tynne bein og antenner i stedet for ører. Han elsker å lage trøbbel, planlegger stadig nye sprell, og har ingen skrupler når det kommer til å lure andre.

Selv om han er kjent som en kriminell i Mummidalen, har familien en slags varm respekt for ham – kanskje nettopp fordi han er så ekte og ufiltrert.

Han er, ifølge Moomin-verdenen selv, stolt av å være slem.

Tåler Mummi-verdenen dagens lys?
Mummi-universet fyller 80 år i 2025, og det elskede figur-galleriet blir stadig gjenstand for nye tolkninger.

Saken fra New York reiser spørsmål om hvordan klassiske barnefigurer tolkes i dagens samfunn, og hvor grensen går mellom kunst, satire og sårbarhet.

Vil Stinky dukke opp igjen i neste utstilling? Det gjenstår å se.