Hvem arver barn sin intelligens fra?

07/03/2024 23:00

Sofie

Mange foreldre hevder at det er de som barnet har arvet sin intelligens fra. Men hva sier vitenskapen?

Hvem gir egentlig intelligens videre til barnet: moren eller faren? Dette spørsmålet stilles av mange foreldre igjen og igjen - og meningene om dette spørsmålet er svært forskjellige. Men hva sier vitenskapen om det?

Hvordan defineres intelligens og hva består den av? Forskning har ennå ikke funnet et definitivt svar på dette. En generelt akseptert måleenhet er intelligenskvotienten (IQ). Dette sier imidlertid ikke noe om hvorvidt du har arvet intelligensen din fra din mor, din far eller fra begge.

Faktisk, ifølge en studie, er IQ-poengsummen din bare halvparten forklart av genetikken din. De andre 50 prosentene kommer fra dine individuelle livsforhold.

Men hvilke gener er involvert? En omfattende studie fra 2018 ledet av James J. Lee fra University of Minnesota gir spennende innsikt. Dette er skrevet av Welt.

Gjennom en genomisk analyse av mer enn én million deltakere, var forskerteamet i stand til å identifisere 1271 genetiske variasjoner som påvirker intelligens og utdanningssuksess. Dette betyr at det ikke er én genvariant som er avgjørende for intelligens.

Snarere har de 1271 identifiserte variasjonene hver bare en minimal innvirkning på IQ. Hvorvidt disse genvariantene primært er arvet fra mor eller far, kunne ikke forskerteamet fastslå.

En vitenskapelig teori sier: Gener assosiert med intelligens finnes hovedsakelig på X-kromosomet. Mennesker har 46 kromosomer. Men bare to av dem er kjønnskromosomer: X og Y.

Kvinner har to X-kromosomer (XX). Menn har derimot et X- og et Y-kromosom (XY). Normalt arver et barn et X-kromosom fra moren. Farens sædceller overfører enten en X til døtre eller en Y til sønner.

I en vitenskapelig artikkel ble det feilaktig hevdet at gener assosiert med intelligens finnes utelukkende på X-kromosomet. Dette er en feil konklusjon, siden kvinner har to X-kromosomer og menn har bare ett. Derfor er sannsynligheten for at intelligens arves 100 prosent fra mødrene betydelig høyere.

Forskere mistenker at gener knyttet til intelligens akkumuleres i X-kromosomet, fordi X-kromosomet også inneholder mange gener som, i tilsvarende varianter, finnes ved mental retardasjon. I 2014 anslo kinesiske forskere at rundt 16 prosent av genene som påvirker IQ finnes på X-kromosomet, selv om det bare inneholder 3,4 prosent av menneskelige gener.

Men ditt miljø og oppvekst spiller også en avgjørende rolle i utviklingen av din intelligens. Markus Nöthen, direktør for Institute for Human Genetics og professor i genetisk medisin i Bonn, sier:

"Naturligvis er ikke genetikk alene ansvarlig for utdanningsnivået som oppnås. Miljøet spiller en stor rolle. Imidlertid er genetisk og miljømessig påvirkning nært knyttet sammen," sier han.

André Reis fra Uni Erlangen bekrefter: "For å utvikle visse evner er ikke talent alene nok. Jeg trenger også et stimulerende miljø."